woensdag 12 augustus 2009

Proef de passie van de Wonjo

Nog even terug naar de inhoud van mijn mand op de bijenmarkt.
Bij de Afrikaanse kraam kocht ik ook Wonjo, de gedroogde rode bloemkelken van de Roselle, een hibiscus soort.
Het zijn niet echt de bloemen, die wit en klein zijn, veel minder uitbundig dan de hibiscus, die wij kennen, maar de kelk waarin de vrucht, het zaad, verborgen heeft gelegen.
Daar kreeg ik ze aangeboden als sap, licht gezoet, een kleur als van cranberry sap, ook bijna datzelfde licht wrangzuur.
Ik heb ze thuis als thee gezet, een paar vruchtjes in een theepot met kokend water laten trekken, bracht een felrode thee, die zo nodig maar licht gezoet hoefde te worden.
Het doet iets met je bloed en met je nieren.
Het heeft een ondersteunende werking (kruiden zijn nooit in hun eentje genezend) op het omlaag brengen van de bloeddruk.
Bloed, het rood, heeft ook een grondende werking, het verbind je met de aarde.
Het werkt verder als een licht diureticum, dwz dat je via je nieren en blaas meer vocht kwijtraakt.
Je nieren zijn energetisch verbonden met het begrip verdriet.
Ik heb het gevoel, dat deze bloemen helpen met veel verwerking.
Het heeft ook een rustgevende werking.
En wordt in de landen van herkomst ingezet bij galaanvallen, waar het overigens ook als een licht afrodisiacum wordt gebruikt
Net als de baobab bevat deze soort ook veel vit C en calcium, maar ook ijzer.
Ze worden momenteel veel geëxporteerd naar Europa en de VS voor een natuurlijke kleurstof voor voedsel.
Ik ben benieuwd, wat de wol en zijdeververs met deze bloemkelken kunnen doen.
Met dit gepassioneerde rood van de Wonjo:))

19 opmerkingen:

Anoniem zei

het ziet er wel uit als een bloem
heel mooi dat rood.
en smaakt de thee ook lekker?
Groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

Wat leuk, een onontdekt kruid is altijd interessant en zoveel toepassingen! Dat vliegt de winkel uit als het op de markt gebracht wordt :-)

gerdaYD zei

Nooit van gehoord, laat staan van de toepassingen ervan... merciekes assayya, wéér een gat in mijn cultuur gedicht!
Ik wens je een passievol dagje toe, met alles er op en er aan!

Lutje zei

Ik heb dat nog ooit gezien of van gehoord, maar dat dat gezond is daar twijfel ik niet aan (omdat jij het zegt ;-)

snoeproos zei

prachtige bloem om te zien op de eerste plaats,
en heel mooie eigenschappen op de tweede plaats ook:-)

en dat is dan ook nog de liefde kan aanwakkeren:-)

da's toch een snoepie van een blommeke:-)

Martine zei

Ik heb ze nog nooit gezien en als ik ze ooit in mijn vingers krijg is de vraag: opeten of ermee verven. Waarschijnlijk 50/50.
Dank je.
XXXm

Morgaine zei

Wat een prachtige bloem is dit, intens rood. Altijd fijn als kruiden ons een ondersteuning geven :-))

XXX

Jasmine zei

Very beautiful. To drink them or offer them to the dye pot? A big question x

Alice zei

wat zien ze er mooi uit :) ik heb ze nog nooit gezien of van gehoord.

curieuzeneuzemosterdpot zei

da's een mooie bloem!

met een pak goeie eigenschappen?
wat wil een mens nog meer? :-))

gerdaYD zei

Rood Is de kleur van de passie en de hartstocht
Zwart is de mysterie en de kracht van de magie
Groen is de hoop en de kleur van jong nieuw leven
En jij hebt ze alle drie
naar © Doemaarwatjes

Lutje zei

goedemorgen,dit zag ik al, dus ik kom je gewoon een heerlijke dag toewensen.

griet zei

wat een lief liedeke op je vorige log van oma
mooi bloempie ,ik ben weer aan druppels en pillen en zo van accupunctuurmevrouw de test was heel fout in mijn ogen ,daar wordt je toch niet wijs van loop ik al 20 jaar bij natuurkundigen en noem maar op, is weer alles niet goed rood was urgent oranje bijna urgent ,en alles was dus rood en oranje op stukkie groen na .
ik vond het wel heel frappant dat ze zonder dat ik iets vertelde steeds zei je hebt veel te veel meegemaakt toch knap .
dus maar weer hopen dat het beter wordt na zeer enge ervaring van de week xxxxxxxxxknufffffie van mij xxxxxxxx

colourfullflowergirl zei

Mooie vrucht! Gezond,rode thee...staat leuk in mijn gekleurde theepotjes....smaakt de thee ook lekker? Vind het nog steeds jammer dat ik niet naar die markt ben gegaan. Liefs!!

Boomfriend Ruerd zei

wou dat lijkt me wel een thee voor mij, waar kun je dat krijgen?
Wie weet komt dit voor mij net op het goede moment.
Denk aan een bijzondere ontmoeting met een bewoner van een beschermde woonvorm die al tijden een stukje edelweiss om haar hals droeg.
Noemde haar terstond vrouwe edelweis en we zongen even het lied van de edelweiss. Toen vertelde ze me dat ze zich uitgewoond voelde door de mensen om haar heen. Ik vroeg nog wat haar favoriet boom was en we hadden het nog even over bomen.
Dat was me even een ontmoeting, er staat iets te gebeuren voel me ook anders, heb een core analyse laten doen bij een therapeut. Want ik las hier een artikel over in de frontier en toen kwam ik als bij toverslag een folder tegen in de bieb waarna bleek dat hij in Sneek woonde. Dit werkt met een apparaat dat je doormeet en dingen aangeven die met je resoneren en ik heb per email de uitslag gekregen.
Absolutely stunning wat er uit kwam
Miraculeus gewoon er kwam uit dat ik moest stoppen met roken en het gebruik van alcohol. meer regelmaat nodig had en ga zo maar door. Hij raadde me nog een coaching traject aan met EFT waarbij hij me van advies zou dienen. ook met voeding want het apparaat gaf aan dat ik meer tijd moest nemen en meer genieten van voeding. Wat mij verbaasde was dat ik het ´s avonds opeens een grote behoefte voelde om mensen op te zoeken.
Het ziet ernaar uit dat mijn werk voor me uitgestippeld is door het bestaan en dat het aan mij is om dit aan te pakken of niet.
Sinds ik afgelopen dinsdag ben gaan fluisteren noemt men mij al gekscherend de boomfluisteraar het gaat opeens stukken beter met praten een hele opluchting.

Pasula zei

Nog niet eerder van gehoord, leuk om al dit soort voor mij wonderbaarlijke dingen te lezen hier!

kruidje zei

Genezing zit in je zelf en de wijze waarop je de dingen hanteerd.
Ook in de nederlandse kruiden zijn genoeg vitatiteit te vinden. De natuur helpt ons met de zoektocht naar het juiste kruid.
Jouw kruidje ziet er prachtig uit

Hanneke zei

Deze ken ik helemaal nog niet. Was van plan door het huis te gaan met een sopje, maar ga eerst lekker googlen op deze plant! Moet toch ook je oudere berichten maar eens doorspitten.
Dank je voor deze wijze les, een goede dag. groet, Hanneke

Hanneke zei

Heb er net even wat dingetjes van opgeschreven, als de nieren energetisch zijn verbonden met verdriet zie ik toch weer een duidelijke link met het boek: 'je geniale genen', een jeugdtrauma geeft verdriet en nieren en bloeddruk passen bij elkaar. Leuk, leuk, leuk, ik hou van zulke linkjes.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails