donderdag 6 augustus 2009

Maan van de Roos


Vannacht om twee minuten voor drie was de maan weer helemaal vol, wat was ze mooi,hè:)
In deze tijd voel je dat de kracht van de zomer afneemt, dat hoewel de zomer nog schijnbaar uitbundig aanwezig is, we toch heel langzaam naar de rust en stilte van de winter gaan.
Overal wordt het graan geoogst en zullen de akkers weer een half jaar kaal en zwart blijven liggen tot het voorjaar.
Bij de oude volken was de graanoogst het symbool van het offeren van de graangod.
Dit offer was nodig om de mensen de winter door te laten komen,om te overleven, maar ook om plaats te maken voor het nieuwe, nieuw zaaigoed te krijgen voor de volgende lente.
De boom die bij deze maan hoort is de hulst met als trefwoord, het offer.
Maan van de roos heeft ook te maken met offers, die we zelf soms moeten brengen om plaats te verkrijgen voor nieuwe groei in ons leven.
Ook al snappen en accepteren we dat meestal niet.
Voelt ons hart dan tijden aan als een dorre kale akker, ineens zal dan in jouw voorjaar het nieuwe weer gaan kiemen.
Misschien is het nodig jouw offer brengen of heb je dat misschien al gedaan, een relatie of vriendschap, die niet meer voedt te beeindigen,een tijd weg van de plek waar jij zo thuis bent, een huis verlaten, waar jij al zo lang woont, een baan die zoveel zekerheid biedt verliezen of verlaten voor het onzekere, misschien je fysieke lichaam, dat hapert of iets anders misschien wat je hart verscheurt.
Wat het ook is, heb vertrouwen, dat het zaad al gelegd is voor iets nieuws.
Je zult alleen, net al de natuur de berusting en het vertrouwen moeten hebben, dat het altijd weer lente wordt:))

12 opmerkingen:

Morgaine zei

Ze was mooi in de voorgaande nachten, het betrok zo gisteravond dat het hier al rond half 8 leek of de nacht inviel :S Ik dacht echt, we krijgen de donder en bliksem straks, maar net niet....

Strange weather, maar de maan is erg mooi op dit moment :D Wat betreft zaaien en oogsten, I know, ik hoop slechts dat ik de juiste fundering heb gelegd voor later ;-)

XXX

Jasmine zei

Another beautiful article :)

klaproos zei

ontoerend mooi geschreven assaya,
en je weet niet half hóe waar dit log voor mij is,

dank je wel,
ik put er kracht uit:-) het is goed zoals het gegaan is:-)

gerdaYD zei

Eclipse

All that you touch
All that you see
All that you taste
All you feel.
All that you love
All that you hate
All you distrust
All you save.
All that you give
All that you deal
All that you buy,
beg, borrow or steal.
All you create
All you destroy
All that you do
All that you say.
All that you eat
And everyone you meet
All that you slight
And everyone you fight.
All that is now
All that is gone
All that's to come
and everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
© Pink Floyd

OT: ik hoop dat je vissen er blij mee zullen zijn!

Martine zei

Ze is erg mooi deze rozenmaan en het offeren is al gedaan.
XXXm

Lutje zei

Ik was wakker deze nacht en heb veel pracht gezien, ik had al spijt dat ik mijn fototoestel niet bij had op m'n werk, maar nu zie ik het hier terug...Mooi!

Boomfriend Ruerd zei

Bedankt voor je mooie blog,
dit had ik net ndig nu ik de zekerheid van mijn werk opgegeven heb, alles verandert toch.
Al is het wel even moeilijk om deze tijd door te komen, het volet inderdaad als een kale akker, maar ik denk dan maar aan een gedciht dat ik eens schreef en dat Marja nog op haar blog plaatste!
Waarin ik zeg en toch is er hoop dat de zden ontkiemen die gezaaid zijn in de zomer na deze winter.

Bedankt voor je berichtje gister, kon de hyve nietvinden maar kwam op een andere hyve.
Engelengroet ut Sneek

Boomvriend Ruerd

Fluitenkruid zei

Wat mooi omschreven. Ik kan me er zo in vinden, het zekere voor het onzekere verlaten blijft moeilijk al ben ik naderhand altijd blij als blijkt wat voor moois het opgeleverd heeft!
En wederom heb ik last van het tegenstrijdige gevoel van zin in de herfst en geen afscheid willen nemen van de zomer.
Bedankt voor het recept voor de vlierbessenjam, ik heb het meteen uitgeprint en ga aan de slag als de bessen rijp zijn!

Pasula zei

Erg mooi geschreven en je stukje houdt zeker een belofte in. Zelf ga ik graag voor de herfst met z'n gouden tinten en er zijn dan geen wespen meer. ;-)

Annemarianne zei

Oh Oh, ik zeg maar niets verder , het raakt mijn hart .
Lieve gr Annie

curieuzeneuzemosterdpot zei

;-))) diè maan, ja! :-))

heb jij ook staan kijken??

hoe het leven ook loopt, het is àltijd het beste wat ons kan overkomen. alleen 'zien' we het niet altijd zo.

Alice zei

Prachtig was ze :))) ik heb volop genoten van mijn nachtelijke wandelingetjes met de honden. In maanlicht :)). Je kon haar zelfs al aan het eind vd middag zien, hier was ze er al terwijl de zon er ook nog was. Mooi rozepaars dan.
Pfoe offeren ... ja maar moeilijk is dat wel. Heeft vast ook met loslaten te maken, en daar ben ik niet zo goed in .

fijn weekend Assaya !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails