maandag 17 augustus 2009

Etstoel Anloo- Een dag terug in de tijd

Rondom de Magnuskerk van Anlo speelde zich afgelopen zaterdag het dorpsleven af zoals het vier eeuwen geleden geweest moet zijn.
Alles is zo authentiek mogelijk en als je er rondloopt, voel je de eeuwen ook wegvallen, zo echt en zuiver wordt alles weergegeven.
Geen chips,frites-, ijs- of viskramen, maar bruine bonen met uitgebakken spek, warmoessoep, karnemelkspap, pannenkoeken,paling en makreel, die geregen aan ijzeren spiezen in grote vaten gerookt werden, brood met vlees van het spit.
De bakker bakte het brood in de oven gestookt met takkenbossen.
Soms was de kerkbrink wit van de rook.Begeleid door muzikanten, die overal wel aanwezig waren,
Dansten de vrouwen en meisjes,
Zaten de ouderen rustig in het zonnetje
en speelden de kinderen.Ook zij hoorden erbij, de nar, de gekke grappige potsenmaker, maar ook de alom aanwezige doodgraver.

Ik heb zulke mooie ontmoetingen gehad, zoveel interessante gesprekken.
Zoveel geleerd van mensen over hun specifieke ambachten.
Daarover morgen meer:))

13 opmerkingen:

Lutje zei

Dat lijkt me intressant, ik kom morgen lezen!

kruidje zei

Het ziet er prachtig uit.. gelukkig mocht je nu wel!

Morgaine zei

Een mini Castle Fest, daar hou ik wel van, zeker als de oude ambachten er zijn :-))

Prachtig ziet het eruit allemaal.

XXX

gerdaYD zei

Ja, jij hebt er een knappe reportage van gemaakt zeg!
Heerlijk om zien én lezen!
Dus morgen kom ik hier beslist terug!

Marlou zei

Mooie fotoos...

ik ben benieuwd, wie ik in de tijd van de Middeleeuwen geweest ben...

En ook naar het vervolg van jouw verslag...

Liefs van Marlou

Jet zei

Wat een leuke foto's , en karnemelksepap ken ik ook wel , vroeger veel gegeten thuis .
Liefs Jet.

Fluitenkruid zei

Wat een heerlijke sfeer! Ben benieuwd naar de rest van je verhaal!
groetjes Jannet

Anoniem zei

mooie dag zo te zien
terug in de tijd van toen.
leuk om te zien hoe het toen was.
groetjes Christiene.

flappie zei

mmm dat is een happening waar ik ook wel bijgeweest zou willen zijn assaya,
ik kijk uit naar de rest van je verhaal,
maak er een fiijne dag van hé.

Martine zei

Mooie plaatjes laat je zien en wat een romantiek.
Ik ontkom niet aan het idee dat in die tijd de heksen verbrand werden.
XXXm

Pasula zei

Ah heerlijk, je gaat erover doorloggen! Ik blijf het volgen, moet een mooie belevenis zijn geweest en dat eten van vroeger was zo gek nog niet!

curieuzeneuzemosterdpot zei

gelukkig bestaan er tegenwoordig camera's waarmee je dingen als dit kan vastleggen. in de middeleeuwen ging het van mond op mond .. :-)))

wat een beelden, assayya!

de teletijdmachine heeft zijn werk meer dan goed gedaan! :-))

Jasmine zei

I bet that bread tasted wonderful. The grave digger/jester has kindly eyes :))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails