donderdag 20 augustus 2009

Etstoel Anloo-de markt

Martine had het gevoel, dat in die tijd ook heksen vervolgd werden.
En ja inderdaad, er stond ook een heksenwaag op de markt.
Anders dan in vroegere tijd, onderging iedereen lachend de proef , niet lichter dan vijftig kilo te zijn
Toch heb ik op deze markt ook de echte kruiden(vak)vrouw getroffen.
Ik ken haar al veel langer en ze weet echt alles over kruiden.
Ze had prachtige aardenwerk potjes met eigengemaakte zalven bij zich en de kleine flesjes St. Janskruid olie kleurden prachtig rood in het daglicht.
Ze vertegenwoordigde alle wijze vrouwen. die eeuwen voor haar zich met kruiden bezig hielden en soms het slachtoffer werden van de heksenwaag.
Behalve bier en de soms klandestien gestookte graanjenever, was er wijn.
Hoewel, dat meer voor de hoge heren en notabelen geweest moet zijn.
De wijn moest immers uit het verre Frankrijk of Duitsland komen.
Heerlijke koeken had ze gebakken.
Met een stralende glimlach prees ze haar waren aan.
Toen ik de tweede keer langs haar kraam kwam, was de mand met koeken leeg.
Haar dag was goed geweest.
Ze kon met heel veel stuivers huiswaarts gaan. In tegenstelling tot dit meiske, dat zich de keel schor schreeuwde om haar kar met kolen te verkopen.
Tja, het was stralend weer, wie dacht dan aan winterse kool gerechten.
Toen ik aan het eind van de middag wegging was ze nog niet"los".
Net als de witte en rode kool, waren uien,worteld,bieten,preien,knollen en aardappels ook groenten, die in die tijd pasten.
Poffertjes, ze roken zo alleen al zo lekker.
Maar ik heb toch maar in de kraam ernaast, van een kaasmakerij, een heerlijk stuk brandnetelkaas gekocht.
Ook lekker.
Bij de visrokerij werden makrelen en palingen aan ijzeren spiezen geregen om in grote zwarte vaten gerookt te worden.Het zigeunervolk, dat aan de rand zijn tenten opgeslagen had, kookte ook de soeppot met bij elkaar gebedeld en op andere wijze verkregen voedsel.
Vaak vonden boeren's ochtends een kip minder in het hok.
Vlees werd gepekeld bewaard in vaten of gerookt en/of gedroogd in de wieme( plaats aan de zolder waar het rookspek hangt -plaats om vlees te roken -rookplaats -spekrookplaats in schouw -rookplaats voor spek -plaats waar rookspek hangt -plaats om vlees in te roken -deel van boerderij) Mijn rondgang bracht me ook langs de portretschilder, die in opdracht een schilderij maakte van een van de vroegere burgervaders om in het gemeente huis te hangen.
Het was prachtig.
Maar in de tijd dat hij hiermee bezig was, had ik meer dan 100 foto's op mijn digitale camera staan.
Dat zijn toch ook de verworvenheden van onze tegenwoordige tijd. Bij het verlaten van de markt, van deze prachtige dag, nog even een laatste blik in de mand met vilteikeltjes.
Bij de spinsters, die ook allerlei gevilte kledingstukken bij zich hadden
maar vooral de eikendopjes met viltbolletjes erin waren lief:))

16 opmerkingen:

gerdaYD zei

Blij dat je nog even verder gaat met je knappe serie lieve assayya! Want naast de mooie foto's krijgen we er nog een beetje informatie bovenop, dankjewel!
En wentelteefjes keren? Ja, eigenlijk wel, anders verbranden ze...
*wink, big smile*
Blijf jij vandaag maar lekker in de schaduw, anders is jou hetzelfde lot beschoren! Hihi.

kruidje zei

leuk overzicht.. in Luxemburg ben ik ook mijn kruidenmannetje tegen gekomen!

Fluitenkruid zei

Wat een mooie serie! Ik heb een beetje het gevoel alsof ik erbij geweest ben. Nu nog even kijken op de site van het kruidenvrouwtje.
groetjes Jannet
Toeval bestaat niet maar mijn woordverificatie is quist (inquisitie..)

Morgaine zei

Heerlijk genieten, ik besef hoe lang het ook alweer geleden is dat ik op zo'n ambachtelijke markt ben geweest, en daar destijds niet eens foto's kon nemen, was ook zo prachtig en zoveel mogelijk authentiek :D

Dit is ook prachtig, ik geniet van top tot teen.

XXX

Anoniem zei

Dit is even heel iets anders dan over de week markt te lopen.
mooie foto,s heb je gemaakt.
groetjes Christiene.

griet zei

hahah ik waande me toch echt effe een paar eeuwen terug hi wat een leuke foto's zijn dat en jaaaaaaa gister hadden we dus paling heeeeeeeeeeerlijk zal misschiend elaatste keer zijn die we die hadden want is niet mee te betalen
xxxknuffie van mij xxxxxxxxxxx

Martine zei

Wat laat je weer allemaal prachtige dingen zien, ik geniet. Graag had ik dat kruidenvrouwtje gesproken en St. Janskruidolie van haar gekocht. En het is wel geen tijd voor kool maar als je er sla van maakt is dat ook bij warm weer lekker.
Onder vijftig haal ik niet assayya maar verder......................
XXXm

Lutje zei

Heerlijk zo effe terug in de tijd, nu is alles zo anders....
En het is ook intressant om te lezen hier!

klaproos zei

heerlijk assaya zo'n stap terug in de tijd, zo'n goed everzorgede uitziende markt,
doet mij watertanden..
ik denk weleens dat ik in die tijd leefde,ik voel mij er erg verbonden mee:-)

een prachtig log met nóg mooierdersterre:-))) foto's

mijn complimenten
xxx

Jasmine zei

I would have loved this market. And your bee market too :)

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat een lekker log, assayya!

ik kan het haast ruiken!

kolen zijn rauw ook erg lekker!
zeker met de warmte die we te pakken hebben!

smakelijke vrijdag,

Alice zei

Wat een ontzettend leuke markt! Ik ben eens op google gaan kijken, want ik was nieuwsgierig naar wat het nou precies was. Daar kon ik alles haarfijn lezen :)) Misschien ga ik er volgend jaar wel heen, ik vond je reportages zo leuk !!

thanks !
liefss

merel zei

Fijn dat we een beetje mee mogen beleven. Zo'n ambachtelijke markt is toch wel een beetje speciaal

gerdaYD zei

Merciekes lieverd, voor je fijne wensen! Onze (o)ma was er blij mee... je bent een schat, weet je dat?

Lutje zei

Ik ben te vroeg hier denk ik, maar dit belet me niet om je dan toch een prachtige vrijdag te wensen

yvette zei

dit klinkt als een uitstapje voor volgend jaar!
dag lieffie
yvette

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails