woensdag 19 augustus 2009

Etstoel Anloo- de dieren

Dieren waren anders dan in onze tijd slechts gebruiksdieren, die voor hun producten, hun vlees, hun vacht en kracht werden gehouden.

Schapen
Wie drenthe zegt, zegt ook schapen.
Deze heideschapen zwierven 's zomers met de herder over de paarse heidevelden.
Ze brachten wol en vlees.
In de winter werder ze ondergebracht in een potstal ,waar de zich opstapelende mest in het voorjaar weer diende om de akkers vruchtbaar te maken.De geit.
Dit was in feite de koe voor de arme lieden.
Voor diegenen, die zich geen koe konden veroorloven, zorgde de geit voor melk.Paarden.
Niet de luxe paarden, die wij tegenwoordig houden.
Dit waren werkpaarden, grof, goedmoedig en willig tot werken.

De hoefsmid zorgde voor ijzerbeslag


Je moet bedenken, dat zij het enige vervoersmiddel vormden in die tijd


Ganzen.
Terwijl ze later meer verdrongen zijn door kippen, werden er veel ganzen gehouden.
Om het vlees, de eieren, de geplukte veren voor vulling van kussens en ander beddegoed.
Maar ook werden de vleugelpennen gebruikt om mee te schrijven, de ganzenveer.


Roofvogels.
In die tijd werd er met roofvogels zoals valken gejaagd.
Omdat ik niet van gekooide wilde dieren houd, was dit onderdeel voor mij het minst interessante.
Het was voor mij te veel een kunstje, ook door het vele gebruik van een fluitje,niet iets natuurlijks.
Morgen ga ik de markt nog eens over voor eetbare waren en wat ik verder nog tegen kwam:))

14 opmerkingen:

Morgaine zei

Ja dieren zijn zo veelzijdig, zo prachtig als bond genoot daar hou ik nog steeds van!

Schitterende serie weer die jij hebt neer gezet :D

XXX

kruidje zei

Leuk om je in de oude ambachten te wentelen. Ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal hierin!

Fluitenkruid zei

Die dames met een gans in hun schort..
Mooie plaatjes!

Martine zei

Prachtig vind ik je reportage.
XXXm

flappie zei

prachtig om te zien assaya,
de dieren waren zó verweven met de mensen toen en werden mijns inziens veel meer naar waarde geschat,

nu kopen mensen een pup, en dumpen het wanneer ze arme dier zat zijn...

nee niet alles van vroeger is beter maar dit wel:-)

een héél mooi log naar mijn hart
xxx

gerdaYD zei

Knappe serie, ik heb er van genoten lieve assayya!
Wat zou de mens zonder dieren zijn?

yvette zei

oooooooh die paarden daar kan ik dan altijd uren bij blijven staan!

liefsliefs
yvette

Anoniem zei

Prachtig deze serie met dieren
vooral de paarden en het uiltje
groetjes Christiene.

beuzeblaadje zei

Prachtige foto's met leuke tekst!
Dit evenement in Anloo zou ik ook wel eens mee willen maken, heb het door de jaren heen al vaker bij webloggers op het log gezien. Maar....... het verveelt nooit dus ik heb weer genoten!

Groetjesss,
beuzeblaadje

Jasmine zei

Lovely pictures. I miss goats they have such spirit. Birds of prey never look happy to me when not able to be. I saw some falconry birds recently and they all seemed so sad, such dull eyes...

P-TER zei

Wat een mooie dierenboel!
Knappe reportage, leuk om ze te zien.
@ Assaya bedankt voor je meedeleven en steun!
Gr.
P-TER

curieuzeneuzemosterdpot zei

mens en dier was in die tijd veel meer op elkaar toegewezen.

jij hebt er een boeiende reeks van gemaakt, assayya!

Alice zei

Mooi om de 'taken' van de dieren weer eens te lezen van vroegere tijden. Ik vind de grovere paarden eigenlijk juist veel mooier dan de slankere.
liefs,

Pasula zei

Leuk zo die opbouw van die stukjes, ben benieuwd wat er verder komt. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails