dinsdag 18 augustus 2009

Etstoel Anloo-de ambachtslieden

Een evenement als dit, staat en valt met zijn eigen geloofwaardigheid.
Ik was blij verrast door zoveel kundigheid, zoveel vakmanschap in alle ambachten, die hier getoond werden.
En overal was met de vrolijkheid, de grapjes, die gemaakt werden, ook de bereidheid om uitleg te geven over hetgeen men deed.
De touwslager.
Henneptouw werd dubbelgewikkeld op een klos tot men een bepaalde lengte had.
Dan werd het touw geslagen, gedraaid, door twee man, waardoor als de einden tegen elkaar werden gelegd het touw zich wikkelde in een vierdraads touw.
hier werden vee-touwen van gemaakt.
Touwknoopwerk.
Zeelieden brachten vaak hun kunde aan knoopwerk, dat waarmee ze hun zeilen en tuigwerk vastmaakten mee aan land.
met deze kennis werden oa beschermende omhulsels voor breekbare flessen en matten geknoopt en siervoorwerpen.
De strobinder.
Omdat de huizen niet geisoleerd waren en de wind en sneeuw in de winter onder de pannen door vloog, bond de strobinder strowissen om tussen de dakpannen te stoppen ter bescherming tegen nattigheid en koude.

De spinsters.
twee vrouwen met echte spintollen, een oud spinnewiel en een louët spinnewiel uit latere tijden.
Spinnen, wol, was belangrijk voor die tijd, voor dat dorp.
De wol kwam van de heideschapen, die in de zomer op de heide liepen.
Men maakte er de kleding en de huisraad van.
De mandenvlechter.
Manden om dingen te vervoeren of op te slaan werden vooral gemaakt van soepele wilgentenen, die nat werden gehouden om ze buigzaam te houden.
Ook werd er wel roggestro gebruikt of het pijpenstrootje dat op de heide groeide.

De kuiper
Vaten en tonnen om alles wat vloeibaar was te bewaren, water, bier, wijn en sterke drank.
ook vissen en vlees werden gepekeld in deze vaten

De timmerman.
Met een lintzaag, handboor,tang,hamer en spijkerwerk werd van een boom een huis, een meubel een kar,een kist gemaakt.
de Weefsters.
Van de groene biezen, die zo veel in natte weilandente zien zijn, werden biezen matten geweven.
Ze zullen ook wol en hennep geweven hebben.
De bezembinder
Van heide of van berkentwijgen werden bezems gebonden, waarna er een lange rechte staak doorheen werd gestoken als steel.
De eikenschiller,
Met kloppende beweging met de hamer op de tak werd het hout ontdaan van de schors.
Van het hout werden allerlei gebruiksvoorwerpen gesneden.
De schillen werden vaak nog als brandstof gebruikt om te stoken
Dekoperslager
Van koperen plaat of buis werden op een speciaal aambeeld koperen voorwerpen geslagen.
Morgen gaat het over de dieren, die er warenen de mensen die erbij hoorden:))

13 opmerkingen:

Lutje zei

Ik ben gek op oude ambachten, ik zie me daar altijd tussen spinnen ;-)
lang geleden eigenlijk dat ik dat nog zag, dus mooi dat ik je foto's mocht zien.

kruidje zei

Ik kan me voorstellen dat je hierdoor veel nieuws leerde kennen

Fluitenkruid zei

Ja ik heb hier ook wat mee! Zo leuk om te zien hoe de mensen vroeger leefden alsof je met een tijdmachine even terug gaat ;-)

Assayya zei

@ het was niet nieuw voor me.
op de een of andere manier was dit heel vertrouwd en voelde ik me er heel goed thuis:))

Martine zei

Het is toch prachtig om te zien hoe die mensen met en van de natuur leefden. Ik had wel graag met die vrouwen gepraat hoe ze met die spintol werken. Ik heb er een maar kan er nog niet echt goed mee omgaan.
Leuk je serie, ik geniet ervan.
XXXm

Anoniem zei

Dit blijf ik mooi vinden oude ambachten en mensen die het kunnen laten zien.
Groetjes Christiene.

Morgaine zei

Oude ambachten, ze mogen weer helemaal terug komen, weven en wilgentenen vlechten ik heb het beiden nog gedaan, weven gewoon thuis met een groot weef raam van mijn moeder, hout was deze, al ambachtelijker dan wat te koop was, dat werd al kleiner en meer als speelgoed verkocht, weet ik nog...

Prachtig om dit te zien, krijg spontaan zin om weer eens wat te weven :D bijv.

XXX

klaproos zei

een heel leuk log om naar te kijken en te ruiken en te proeven hier assaya,
die oude vakken intrigeren me enorm, we hebben hier ene mooi museum in de buurt waar ze dat ook wel eens laten zien,

dank je wel ,
xxx

Mamapippa zei

Leuk om zo terug in de tijd te gaan. Soms sta je versteld over hoe de mensen vroeger, met zoveel minder, toch goed konden leven ...

Groetjes !

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat is dit mooi om te zien!!

oude ambachtslui in authentieke klederdracht! zeldzaam mooi, assayya!

Pasula zei

Mooi in beeld gebracht die echte ambachten!

Lutje zei

en? ben je je bed ingeraakt ondanks de warmte?
Een leuke woensdag hé

Jasmine zei

What wonderful skills. Such a lovely day out for you. You comment about the spiders made me think of the Greek myth of Ariagne.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails