maandag 3 augustus 2009

Een kopje korenbloemthee??

Ik heb veel gedroogde kruiden gekocht zaterdag.
Het eerste zakje dat in mijn mand kwam, ontlokte een spontaan: oooooh, zo mooi blauw.
Het koninklijke blauw van korenbloemen.
Vroeger zag je ze altijd tussen het koren samen met klaprozen.
De korenbloem maakte, dat het graan beter te verteren was en werd vroeger samen met het graan geoogst.
Doordat het zaaizaad steeds zuiverder is geworden, verdwijnt de korenbloem helaas uit de korenvelden.
Ik vind ze nog in de gesubsidieerde stroken naast de akkers, waar de boeren veldbloemen inzaaien voor de bijen.
Dit jaar niet, dus ik was heel blij met mijn vonst.
Korenbloem of Centaurea cyanus ontleend zijn naam aan de centaur(half paard, half mens) Chiron.
Dit Grieks mythologisch wezen had een oog ziekte en werd genezen met behulp van de korenbloem.
Nog steeds helpen oogkompressen van korenbloeminfusies bij geïrriteerde en vermoeide ogen.
Cyanus komt van het Griekse cyanos,wat blauw betekent.
Het lijkt op het blauw van de lapis lazuli
In de korenbloem zit cyanine, een blauwe kleurstof, die gebruikt werd voor het kleuren van wol en textiel.
Wat ik met mijn korenbloempjes ga doen?
Vanuit het hemelse blauw geeft deze bloem heel veel rust, laat je goed bij jezelf blijven.
Zijn de dingen, die onvermijdelijk gebeuren ook energetisch beter te verteren
Alles om je heen is even minder belangrijk, jij mag jezelf koesteren.
Ik denk, dat mijn korenbloempjes het heel goed gaan doen in een potje witte thee.
Wil je ook een kopje??:))

12 opmerkingen:

yvette zei

gezellig...ik kom eraan
ot het gaat echt beter met mijn rug!

knuffel..een stevige voor een mooie vrouw!

yvette

klaproos zei

lijkt me heerlijk assaya,:-)

ben jij nou ook hélemaal verrukt als je een korenbloem ziet staan langs de weg:-)

ik wel,zo gaaf om te zien,

het is een van mijn lievelingsbloemen

Fluitenkruid zei

Mmm lekker hoor, dat wordt gezellig!

assyma zei

ja, ik wil ook wel een kopje korenbloem thee
wist niet dat je daar thee van kon trekken
bij morgaine ging het over lievelingsbloemen, het eerste wat in mij opkwam was de tulp, maar dat komt omdat ik eerder geneigd ben aan gecultiveerde bloemen te denken, bloemen die je in de winkel koopt en in een vaas doet

ik was helemaal vergeten welke indruk de korenbloem in gezelschap inderdaad van de klaproos op mij had gemaakt, toen ik die combinatie voor het eerst had gezien bij een ander

klaprozen zie ik wel zo nu en dan in weilanden en langs de weg, korenbloemen echter niet
maar het is echt een prachtig bloem, met dus ook onverwachte eigenschappen

doe je er geen suiker in alsjeblieft?

Anoniem zei

Ja ik lust wel een kopje thee.Ik wist niet dat er thee van gemaakt kon worden.mooi blauw de korenbloem
tussen de klaproosjes een veld vol prachtig.
Groetjes Christiene.

Morgaine zei

Schenk maar in :-))

Ik mis de korenbloemen inderdaad heel erg, het viel mij vorig jaar ineens op en nu nog meer :(

XXX

Martine zei

O wat is de kleur prachtig!
Jammer dat die meteen verdwijnt als je er kokend water overgiet.
Ik heb ze vorige maand nog in Frankrijk gezien maar niet geplukt.
Een blauwe maandag voor jou.
XXXm

Alice zei

ze zijn zeker erg mooi !! en ja ik lust wel een koppie :)) jij een hele fijne maandag !!!!

liefs

Jasmine zei

You know the most wonderful stories x

Pasula zei

Ja hoor, ik wil best een kopje proberen. Heb vorig jaar heel veel kruiden en bloementheetjes gedronken en was best aangenaam.

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik schuif aan voor zo'n lekkere blauwe thee, assayya! ;-))

wat is ie mooi, eh, deze korenbloem!

colourfullflowergirl zei

Prachtige bloem, en mooie kleur!
De thee is inmiddels op denk ik?
Te laat!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails