zaterdag 1 augustus 2009

Bijenmarkt in Zuidlaren




Ik zei toch al dat het een BIJ-zonder dagje zou worden.
Of beter gezegd een dagje met bijen.
De eerste zaterdag in augustus is altijd de bijenmarkt in Zuidlaren en het is de grootste bijenmarkt van Nederland.
Niet alleen honing en honing producten, maar ook bijenvolken en -kasten in allerlei maten vind je daar.
Veel grote open tenten waar het houden van bijen werd gepromoot, ook leuke aktiviteiten voor de allerjongsten, zoals kleuren, knutselen en kaarsenmaken
Het was zo bijzonder dat terwijl als je op een terras zit en er vliegt een wesp rond, dat iedereen dan vaak in de stress schiet.


Hier was je soms omgeven door tientallen bijen en niemand trok zich hier iets van aan.
Ze hoorden er gewoon bij.
Allerlei kramen sloten goed bij het hele bijengebeuren aan, ook omdat hier kwaliteit en natuurlijke producten van allerlei soort te vinden waren.
Ik vond zelfs een kraam met Afrikaanse Sisline thee en meer producten
Allerlei planten waar bijen graag op afkomen (en vlinders natuurlijk ook)
Er was zelfs een bloem, die naar chocolade rook. Allerlei kramen met gesponnen wol, lontwol, sprookjeswol,viltnaalden, vachten,kant en klaar producten.
Natuurlijk was er ook voor de inwendige mens gezorgd, de onvermijdelijke vis- en patatkramen stonden gelukkig buiten beeld.
Er werden heerlijke pannenkoeken gebakken (voor mij met kaas, lekker), ecologisch geteeld vlees( nee dank u, voor mij niet) en de uit honing bereide wedstrijdproducten, veel cakes.
Wilt u een stukje proberen. Tja, dat smaakte echt goed.
Daarom meteen maar het recept ook geknipt. Een paar borden verder deden andere eters ook hun best.Zoveel geleerd over bijen enhet houden ervan, waarop gelet werd bij het keuren van honing.
Mar een van de belangrijkste momenten was toch de ontmoeting met de koningin.
Zie je haar met die witte stip, te midden van haar onderdanen:))

12 opmerkingen:

Jasmine zei

The market sounds delightful. I'm not aware of anything of this nature in England, but alas, I am a city girl.

It is a daydream of mine to have a little land in the countryside, just enough to homestead and do my best to go ff the grid. I'd have a wind generator, solar panels, grow my own food, some bees and now that I have developed an addiction for felting, maybe keep a few sheep, leaving just enough space for a studio to make things to raise the money or the things I cannot grow.

What it would be to be truly self sufficient! Your market sounds a step in that direction and an embodiment of those things I hold dear x

Fluitenkruid zei

Wat ontzettend leuk al die aandacht voor de bijen en hun heerlijke producten.
Mooie bloemen, de naar chocolade ruikende plant zal een cosmea geweest zijn, die had ik vorig jaar in de tuin. Maar is dit jaar helaas niet teruggekomen.

klaproos zei

ik hoorde dat het héél slecht met de bijn ging, wete je daar nog iets over??
dit ziet er allemaal wel héél erg goed uit en lekker derbij ook nog

slaap lekker

colourfullflowergirl zei

Was het de markt van melk en honing?? Ik zou daar ook naar toe. misschien was ik dan tegengekomen.
Ik zou alleen gaan, maar had daar niet zoveel zin aan. Met meer is veel gezelliger toch? Dus toch maar thuis gebleven.....maar het was erg interessant lees ik. Volgend jaar? Fijn weekend!

Morgaine zei

De bijenleer, heb ik vroeger ook gehad op school en in Artis, en later ook in almere. Imkers zaten vlak bij mijn vorige woon adres aan de rand van een bos... De eerste dag dat Tiener als baby van een dag of 11 naar buiten mocht.. waren de kasten los gebroken ofzo, zat het allemaal in de tuinen bij ons :S We moesten dus naar binnen en onszelf beschermen zit je dan met je baby, nee ik heb het er niet zo op de bijen en andere steekdingen.

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

het leven van insecten is een boeiende materie.

't is een lust om bijen bezig zien!

als er tegelijk een markt met lekkere bioprodukten aan gekoppeld wordt, kan dit niet anders dan een feest zijn!

zonnige zoetdag, assayya!

gerdaYD zei

Zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem
Zoem, zoem, zoem, zoem, zoem
Zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem

refr.:
Twee bijen kropen in 'n bloem
En ze zongen van zoemerdezoem
Een poossie daarna
Werden zij ma en pa
En niemand wist precies
Wat die twee bijen hadden gedaan
Zo is 't al duizenden jaren door gegaan
Je plukt maar een bloem
Zingt zoemerdezoem
En zo blijven wij voortbestaan

Het praatje van de bloemkool
Dat werd nog nooit geloofd
Al hebben vele ouders hun kinderen beloofd
Dat ze 't heus een keer eens uit zouden leggen
Maar op het kritieke moment
Alleen wisten te zeggen

refr.(2x)

Zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem, zoem
© Dorus
*wink, big smile*

Mooi log assayya en ik hoop dat het ondertussen met het bijenbestand iets beter gaat...

yvette zei

ik ben zo blij je te kennen

yvette

Alice zei

wat een bij-zondere dag zeg! Ik heb nog nooit de koningin gezien en ik wist ook niet dat ze een witte stip had. Prachtig ! Ik weet hoe belangrijk bijen zijn, maar ik blijf ze wat eng vinden. Heb bewondering voor je moed om tussen bijen te gaan staan.
fijne zondag
xxx

Anoniem zei

het lijkt mij ook een bijzondere dag je hebt veel gezien en geleerd
en lekker gegeten.Groetjes Christiene.

Martine zei

Dat ziet eruit als een meer dan interessante markt. Daar had ik graag rondgelopen.
Heb je nog ideetjes opgedaan voor bijenplantjes in je tuin?
Misschien dat het dan volgend jaar in jouw tuin nog meer zoemt.
XXXm

Pasula zei

Mij niet gezien dat ik daarheen zou gaan. Alles wat vliegt en steekt hou ik me verre van. ;-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails