woensdag 5 augustus 2009

Baobabvrucht, meer dan een broodje voor apen

Op school leerde ik vroeger bij aardrijkskunde onder meer over Afrika, dat daar de apenbroodboom groeide.
Zoals zoveel informatie destijds ter kennisgeving aangenomen en verder niets meer mee gedaan. Tot ik afgelopen zaterdag op de bijenmarkt bij een dame, die Afrikaanse producten verkocht een zakje baobab zaden (dwz eenpulpachtig product van devrucht van de apenbroodboom) in handen kreeg en na betaling mee naar huis nam.
Het zag eruit als crème-roze brokjes met erin wat vezels en een donkere pit
Het bekertje drinken, dat ik hiervan mocht proeven smaakte zacht zuur, met een lichte perensmaak.
In Afrika word alles van de boom gebruikt voor voeding, water, kleding, snoep, materiaal om daken te dekken, kleefstof, materiaal voor sierraden en medicijn.
Het hout is te nat om als brandstof te gebruiken,maar van de buitenste vezels maakt men touw voor netten, matten, weefsel, hoeden, kano, bladen, kisten, manden en papier.
De jonge bladeren worden gegeten als spinazie of er wordt gedroogd een saus van gemaakt voor over de couscous.
Niet zo gek dat de Afrikanen deze boom wel de boom des levens noemen.
Van de zaden wordt, als ze geroosterd zijn een soort koffie gemaakt.
Het vruchtvlees is rijk aan vitamine C, wel drie keer zoveel als in een sinaasappel en het calcium gehalte is twee keer zo hoog als bij melk, anti-oxidanten (ruim tien keer zo veel als in sinaasappels)en ijzer.
Vanwege het hoge calciumgehalte wordt het daar veel gebruikt door kinderen en zwangere vrouwen.
Het heeft ook een positieve invloed op de darmwerking en de bloedsomloop.
Bijzonder en belangrijk aspect is, dat de pulp van baobabvrucht vorig jaar toegelaten is voor de Europese markt en daarmee miljoenen mensen op het Afrikaanse platteland aan een inkomen kan helpen.

12 opmerkingen:

gerdaYD zei

En telkens weer weet jij me met al die kennis, al die informatie te verbazen! Dankjewel assayya!

Fluitenkruid zei

Mooi hoe het op zoveel verschillende manieren nuttig is en mensen helpt. Ben benieuwd wat er bij jou met ons Hollandse zonnetje van de zaden tevoorschijn komt!

Anoniem zei

een mooie vrucht om te zien.
en gezond.en dat er zo veel mensen meegeholpen zijn.mooi dat je er vroeger al van gehoord hebt en nu in eigen handen hebt.
groetjes Christiene.

Morgaine zei

Het is gewoon een dubbele levensboom nu, die apen zijn zo slecht nog niet ;-)

XXX

Alice zei

Zeker een levensboom als ik het zo lees :). Dank voor alle info, het is fijn zoveel bij te leren :))
fijne woensdag !

Lutje zei

ik weet weer wat bij, daarom is bloggen zo fijn....

klaproos zei

wat ene info assaya,
hoe kom jij aan deze wijsheid??

heerlijk om dit soort dingen door te kunnen geven hé.

xxx

Pasula zei

Het wordt daar zoveel gebruikt en ik ken het niet eens! Dankjewel voor de info, best leuk om dit soort -voor ons- aparte dingen te lezen.

Alice zei

OT: dank voor je lieve woorden op mijn blog, ze raken me en het is fijn te merken dat iemand me begrijpt :) kus, Alice

Martine zei

Alles wat ik over deze vrucht bij je lees is mooi. En ik vind vooral de vorm mooi.
XXXm

curieuzeneuzemosterdpot zei

de baobab heeft mijn hart gestolen!

nooit zag ik mooiere bomen als de baobab!

dat ie zoveel goeie eigenschappen heeft .. verwondert me eigenlijk niet.

wat een mooie ontdekking voor jou, assayya!

griet zei

hay lieffie
moet je nagaan hoeveel goeds er aan zo'n boom zit .
geniet je ook nog van deze echte zomer ,want die is wel heeel erg echt he nu hier die 30 graden is toch anders dan op die boot vooral als je berg strijkgoed weg moet werken hahaha ,maar gelukkig wordt het morgen koeler .
knuffffie van mij xxxxxxxxx

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails