dinsdag 11 augustus 2009

Avondliedeke


t Is goed in 't eigen hert te kijken

Nog even vóór het slapen gaan

Of ik van dageraad tot avond

Geen enkel hert heb zeer gedaan;

Of ik geen ogen heb doen schreien,

Geen weemoed op een wezen lei;

Of ik aan liefdeloze mensen

Een woordeke van liefde zei.

En vind ik in het huis mijns herten,

Dat ik één droefenis genas,

Dat ik mijn armen heb gewonden

Rondom één hoofd dat eenzaam was,

Dan voel ik, op mijn jonge lippen,

Die goedheid lijk een avond-zoen.

't Is goed in 't eigen hert te kijken

En zó z'n ogen toe te doen.

Alice Nahon (1896 - 1933)

Dit schreef mijn oma vijftig jaar geleden in mijn poeziealbum:))

13 opmerkingen:

Lutje zei

Mooi gedichtje, we kennen het allemaal denk ik wel.In mijn poezie stonden toen heel andere gedichtjes,(tip tip top, de datum staat op zijn kop) enz... Dit gedichtje zou veel mooier geweest zijn.

yvette zei

wat een dierbare herinnering!

Fluitenkruid zei

Ik heb 'm ook in mijn albumpje staan in een iets modernere versie.
Maar het is een mooie tekst!

gerdaYD zei

Het is en blijft een mooi liedeken. Ik wordt er altijd zo weemoedig van...
Dankjewel assayya om deze schone herinnering met ons te willen delen...

klaproos zei

het is héél goed in eigen hart te kijken :-)

en van daaruit te werk te gaan,

mijn hart maakt vandaag bokkesprongetjes, en dat kostte wel wat tijd maar ik denk dat het aan het genezen is van de pijn:-)

ik sla twee armen om je heen en geef jou een dikke zoen,

dank je wel assays
xxx

Anoniem zei

Mooi zo,n poezie album om terug te kijken wat oma geschreven heeft of een vader of moeder.Je komt ook teksten tegen die nergens op slaan.In mijn album bv ,slif slaf slof trouw nooit met een mof.
Groetjes Christiene.

Martine zei

Het gedicht dat mijn vader destijds in mijn poeziealbum schreef is het enige dat ik me nog herinner.
XXXm

Jasmine zei

Such a precious gift that your grandmother gave you. What a lovely way to be able to remember her, a wordsmith, a poet, an artists heart...

Alice zei

Ik kende hem niet :) in mijn poeziealbum staan ook hele andere gedichtjes.
Wat een mooie herinnering zeg :)) en ik hoop dat je goed hebt geslapen :))

Jet zei

Wat mooi zeg , en vroeger maakten ze ook zulke mooie gedichtjes .
Ben helaas mijn poëzie album kwijtgeraakt ergens met een verhuizing .
Heel jammer want die dingen krijg je niet meer terug .
Liefs Jet.

Morgaine zei

Wat een prachtig gedicht van jouw oma :-))

Weet je dat ik het poëzie album van mijn moeder ooit verknipt heb? :S Ik vond de plaatjes zo mooi :O

OT, je had het fout, het juiste antwoord staat er nu :D

XXX

assyma zei

prachtig
eigenlijk een soort avondgebedje voor het slapen gaan

ik kende hem niet, ik had ook andere meer afgezaagde spreukjes in mijn poezieboekje...

ik had dan ook niet zo´n wijze oma dicht in de buurt;-)

koester deze warme herinneringen en dank je wel dat je ze met ons deelt

curieuzeneuzemosterdpot zei

jouw oma had gevoel voor poëzie, assayya!

't is inderdaad goed in eigen hert te kijken ..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails