woensdag 15 juli 2009

Probleemjongeren

Boven op het gaas van de kippenren tel ik minstens 50 mussen.
Een paar stappen richting het kippenhok laat een net zo grote zwerm opvliegen, die zich te goed hebben gedaan aan het legmeel onder het afdak.
Ik las een keer dat de mussen in de steden uitsterven.
Nu, hier niet.
Hele kolonies mussen moeten via mussenflyers te weten zijn gekomen, dat onze tuin het land van melk en honing is.
Jonge mussen maken nu ook mijn moestuin onveilig.
Jonge sla-, andijvie- en bietenplantjes zijn tot aan de steel weggepikt.
De pasgeplante boerenkool ligt troosteloos ontworteld op de bedden.
Grappig genoeg laten ze de kruiden staan.
Brutaal kwetterend worden ze er niet warm of koud van als ik ze wegjaag, ze zijn er zo weer.
Voor mij is mijn tuin iets, waar ik blij van word, niet waar ik per definitie moet van leven.
Toch bracht de emotie van de schade me even heel dicht bij die volken, die wel hun enige bestaan is van dat,wat ze verbouwen.
En die hun oogst zien verdwijnen door insectenplagen zoals sprinkhanen,vernieling door grotere dieren of droogte.
Ondertussen zal ik toch een oplossing moeten vinden voor mijn eigen probleem.
Er is voor de mussen in het veld genoeg te vinden, maar niet in mijn moestuin:))

11 opmerkingen:

klaproos zei

mmmmmm lekkere tuin:-)
ik hoor het ze denken die mussies:-)
you are chosen to be the lucky one

:-))

genieten hoor,
en dat gebabbel van die mussies
heerlijk genieten

xx

Anoniem zei

die mussen hebben een geheim taal
en geven aan elkaar door waar ze lekker kunnen eten.
groetjes Christiene

Boomfriend Ruerd zei

Mmm doet me denken aan een artikel in de Imagine van iemand die een fruitvliegjesplaag in huis had.
En dat oploste door contact te maken met de fruitvliegjes en ze te vragen ergens anders heen te gaan.
Hij hing een briefje met het verzoek op en warempel ze bleven weg.
Echter haalde hij het briefje weg dan kwamen ze terug.
Verbluffend nietwaar?
Dat is jammer genoeg iets wat maar weinig mensen voor mogelijk houden, en die komen dan met gif en dergelijke dingen aan.
Wie weet lukt het contact te maken met de geest van de mussenzwerm en ze voor te stellen dat aangezien er elders genoeg te halen is ze jou tuin met rust laten? Het is altijd een poging waard zou ik denken.

Huhaha ut Sneek

Boomvriend Ruerd

Morgaine zei

pffffffffff ja idd, voor ons als we al een moestuin hebben niet persé nodig om van te leven, maar toch, ook al hoeft het niet, je wil het oogsten en zelf gebruiken, dat is immers oa waarom je het doet.

Dat het je dan dichtbij al die andere volkeren en landen brengt is logisch, lastig hoor als je die plaag hebt en bij ons in de stad weelt het ook van de mussen.

Ik wens je succes bij het bestrijden van deze musjes

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

een goed contract kan wonderen doen, assayya? :-))

wij hebben een goede afspraak met vogel, insect en andere 'pikkedief';
de helft voor hun en de helft voor ons! :-))

mja, niet ieder beestje kan lezen .. :-))

kruidje zei

tjee vervelend hoor.. ga maar met die mussen praten, want het klopt natuurlijk niet dat ze niets voor jullie laten staan. In onze tuin waren de duiven in de aalbessen gesprongen.. dat klopt ook niet, want ze maken de struik stuk. Een reden om de oogst binnen te halen.

Martine zei

Heb je al een bordje gezet: verboden voor mussen? LOL
Ik las gisteren ook dat mussen uitsterven in Nederland en iemand heeft daarvoor een soort van mussenflat ontworpen, schijnt goed te werken.
Tja, in de stad is woningnood en bij jou overbevolking.
XXXm

griet zei

nou hier zijn ook nog mussen genoeg hoor vooral op de terassen en zo hi en ik las over je knuffelkind ,dat raakte me heel diep .
wat is het soms moeilijk een warme knuffelkus van mij en veel liefs xxxxx

Fluitenkruid zei

Je zou toch denken dat ze in deze tijd van het jaar genoeg voedsel moeten kunnen vinden. Deze mussen zijn gewoon lui en moeten wat manieren bijgebracht worden.
Een briefje, vogelverschrikker of een vriendelijk verzoek, ben benieuwd naar het resultaat maar dat laat je ons toch wel weten he ;-)

merel zei

Die mussen weten blijkbaar wat ze willen

Alice zei

aww en mussen zijn zoooo leuk !! die kleine guitige vogeltjes :)) ... wel jammer dat ze jouw tuintje in hun enthousiasme plunderen ..

liefss

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails