woensdag 29 juli 2009

Nederland-verzorgingsstaat????

Gister kwam ik een oud-buurvrouw tegen in de super, ze is iets ouder dan ik, niet meer piep, maar ook niet echt oud.
Ik wist, dat ze een tijd uit de running was geweest ivm een nieuwe heup.
Omdat ze alleenstaand is en tijdelijk zorg nodig had, is ze uit praktische overweging een tijd opgenomen geweest in een verzorgingshuis voor bejaarden hier in het dorp.
Terwijl ze op een bank in de winkel even zich ontspande van het lopen met krukken en ik thee voor haar haalde uit de automaat, vertelde ze van de helse weken, die achter haar lagen.
Nederland, verzorgingsstaat.
Het gebouw in ons dorp ziet er aan de buitenkant zo keurig uit.
Je mag toch verwachten dat de mensen, die daarbinnen hun laatste jaren slijten toch bekwaam en liefdevol verzorgd worden.
Misschien sluipt er langzaam iets van afstomping in de zorg.
Misschien is de werkdruk inderdaad te hoog.
Maar dan toch….
Met haar verse operatie wond werd vrijdags ze op een bed gelegd, waar alleen een dun laken haar scheidde van de incontinentie vlekken van de vorige bewoner.(er waren wel zeiltjes, maar die waren zoek)
Op haar vraag of ze even mocht douchen( met hulp) was het antwoord dat ze maandags pas aan de beurt was( uiteindelijk werd dat dinsdagmiddag)
Een fris laken??(nee, de bedden werden eens in de twee weken verschoond)
Kun je je dat voorstellen, ook voor mensen die de meeste tijd in bed liggen.
Een van de eerste dagen kwam er pas om half twaalf iemand langs op haar kamer, ze had de ontbijtkar langs horen gaan en later de koffie kar die ochtend. Niks.(dan zijn we u gewoon vergeten, geen sorry, dat was het gewoon)
Een bijkomend detail dat en de alarmbel en het lichtknopje kapot waren.
Omdat de verzorging ruw en onverschillig of er soms helemaal niet was, leerde ze zichzelf redelijk te redden, ook om uit bed te komen, zo goed en zo kwaad als dat ging( de hoog/laag stand van het bed functioneerde ook niet)
Midden in de nacht, toen ze op het toilet zat, kwam de degene, die nachtdienst(ze deed éénkeer ’s nachts de ronde) binnen en is voor haar blijven staan tot ze klaar was met dat, wat ze moest doen, zo vernederend.
Ik heb daar in stilte zo veel gehuild, zei ze.
Ik was zo blij dat ik weer thuis was, al gaan de dingen nog niet zoals ze gaan moeten.
Ze was thuis drie dagen zo boos, zo vals geweest.
Natuurlijk die emotie moest er uit.
Ze hebben je daar het mens-zijn afgenomen, zonder respect, zonder empatie, zei ik
Weet je, zei ze, dat jij de eerste bent, die mij begrijpt, waarbij ik dit echt kwijt kan.
Iedereen zegt, dat ik gewoon blij moet zijn weer thuis te zijn.
Deze week ga ik weer even bij haar langs , met een bloemetje en die dingen doen, die zelf nog niet gaan.
Toch ben ik behoorlijk in shock.
Dit was een vrouw, die, jonger, zich nog redelijk kon verweren tegen dit optreden.
Maar is dit de wijze, waarop wij in dit land met onze kwetsbare ouderen omgaan?
Ik heb namenlijk niet de illusie, dat dit een geval op zich is.
Een heel epistel is het geworden, maar ik moest het even kwijt:))

15 opmerkingen:

Pasula zei

Ik vind het schrijnend. Niet alleen 2 weken geen schoon bed maar ook dat als je hulp nodig hebt het niet krijgt. Alarmknopje kapot... als ik haar was, ik geloof dat ze zich nu weer redelijk kan redden, zou ik deze misstanden aan de kaak stellen middels een verslag voor een krant, brief naar de burgemeester of andere acties. Bah, mensonterend dit!

klaproos zei

dit zijn afschuwelijke toestanden..
en ik denk dat dat nóg erger gaat worden met de druk op het weinige personeel.....

helaas.

xxx

Fluitenkruid zei

Ik heb jarenlang in een verpleeghuis gewerkt en vond de werkdruk toen al erg hoog maar situaties zoals hier omschreven worden heb ik gelukkig nooit meegemaakt.
Wat verschrikkelijk om zo aan je lot overgelaten te worden en respectloos behandeld te worden.
Het is denk ik een feit dat de verzorgenden die zich het meest bij de patiënten betrokken voelen het uiteindelijk zelf niet volhouden omdat het vechten tegen de bierkaai is.
Wie wel overblijven zijn de ongemotiveerde verzorgenden in jouw stukje beschreven.
Zo triest want er is mijns inziens geen mooier werk dan iemand die ziek is te helpen en ze een beetje gelukkiger te laten voelen.

gerdaYD zei

Je hoort steeds meer dergelijke verhalen, en ze worden schrijnender met de dag...
Verzorgingsstaat? Inderdaad, laat me niet lachen!

Anoniem zei

goed dat iedereen het lezen kan.
schrijnend en het kan je zo maar gebeuren.De mooie bos bloemen heeft ze echt wel verdiend als pleister op de wond.
groetjes Christiene.

Martine zei

Goed dat je erover schrijft.
Als je bedenkt dat dit ook ouderen en veel minder mondige mensen overkomt dan is dat wel heel erg triest.
Meer dan triest vind ik ook dat in onze zogenaamde verzorgingsstaat het geld dat hiervoor nodig is op de foute plaatsen terechtkomt en niet bij het verzorgende personeel.
XXXm

Morgaine zei

Het is inderdaad erg schrijnend en TE erg voor woorden, maar ja als ik mijn eigen Jong Volwassene hoor die nu zo in die zorg kan gaan werken als helpende dan... wil dat niet, ik heb al een heel gesprek met haar gehad hierover, dat zij de generatie is die straks haar opa en oma kan gaan helpen in de zorg... Maar nee, ze vind het gewoon eng.

Ik hoop dat deze vrouw wellicht met jouw hulp een enorme klacht gaat indienen en de krant idd oid aan gaat spreken!

XXX

Lutje zei

hey, daar is het wel echt erg extreem dan, ik werk ook bij bejaarden en die liggen nooit in vuile lakens, vuil is vervangen en iedere week proper. Natuurlijk is de werk druk hoog en ieder personeelslid is anders, maar ik probeer altijd met een goed humeur te helpen en dat doet al veel, voor anderen sta ik niet in...maar ik ken het...

Anoniem zei

ik mag toch hopen dat ze het er niet bij laat zitten!
dit is niet normaal!
zo dat moest er even uit...

maar wat ik niet begrijp is jou reactie oven mijn keuken
dat is juist een plaatje
groetjes hartje

Jet zei

Heb het met groeiende verbazing zitten lezen , en wat erg dat dat hier in ons landje moet gebeuren in deze tijd .
Maar je hoort het om je heen dat het echt zo is .
Is echt verschrikkelijk dat je als mens zo aan je lot word over gelaten .
En maar bezuinigen op de zorg hé.
Goed dat je nog langs haar gaat om een bos bloemen te brengen en om te kijken hoe het met haar gaat .
Maar vind het echt te erg voor woorden dit !!
Liefs Jet.

Jasmine zei

An old house mate of mine from student years has worked in many different old peoples homes over the years. Unfortunately they often seem to be privately run by money grabbing so-and-so's with no compassion or respect for the elderly. My friend often complained that she was expected to get an entire floor up and dressed each day by herself. My friend refused to rush the job on the principle that the residents deserved to be treated with respect and given a proper bed bath and clean clothing and bedding to prevent bedsores, however the downside of this meant that often the last resident would not be cleaned and dressed for the day until pm. Such a dilemma for someone who cares.

Lutje zei

hey,
ik kom effe langs om je een fijne donderdag te wensen.

Morgaine zei

OT, I wonder why... wat ik vond op wikipedia over de franse lelie wat ik nog niet wist ;-)

De fleur-de-lys (ook fleur-de-lis of Franse lelie) wordt gebruikt in de heraldiek, waar ze vooral geassocieerd wordt met Frankrijk. De lelie is in de leer der emblemata een symbool van de maagd Maria, van zuiverheid en maagdelijkheid. De lelie verwijst ook naar een aan Jezus toegeschreven opmerking over lelies daarover in het Nieuwe Testament wordt bericht. De lelie wordt in tal van familiewapens en wapens van steden, provincies en genootschappen gebruikt. De lelie is het heraldische symbool van Florence.

In Nederland komen lelies voor in Friese en Groningse familiewapens waaronder die van de families Hiddema en Roorda.

De naam betekent letterlijk lelie-bloem, hoewel het symbool in feite een gestileerde iris is welke in het Nederlands echter ookwel een lis genoemd wordt. Lys of lis betekent in het Frans echter wel degelijk lelie. Hoewel deze verwarring plus de uiterlijke en taalkundige gelijkenissen tussen de iris en de lelie anders doen verwachten zijn de twee bloemen niet deel van dezelfde plantkundige familie.

XXX

Alice zei

Verschrikkelijk ! Niet alleen in verpleeghuizen maar ook in de gehandicaptenzorg is het soms bar slecht. Om het nog maar niet over de thuiszorg te hebben. Mijn omaatje van 90 woont nog thuis maar is wel flink dement. Ze zit op het randje of ze naar een verpleegafdeling moet, maar wil zelf graag thuis blijven. Toch loopt ook daar veel mis. De huishoudelijke hulp tekende bijv wel af maar kwam niet opdagen. Niemand die dat opmerkt als je niet regelmatig komt kijken. Dus ook geen schone was, ondergoed vies, geen schoon bed enz. Gelukkig heeft mijn moeder het ontdekt. Iedereen werkt langs mekaar heen en nu in de zomer is het nog erger. Ik hou mn hart vast met de generatie die nog komt, met straks nog meer tekorten in de zorg en meer mensen te verzorgen.

Goed logje, het is goed dat mensen erbij stil staan hoe het nu is en dat het anders moet.

knuffel voor jou

Peter zei

Verschrikkelijk gewoon hoe ze met oudere mensen omgaan in die huizen.
Mijn schoonmoeder (79) woont in zo'n huis en daar is het op haar afdeling nog redelijk maar ze zit in de bewonerscommissie en dan hoor je wel eens verhalen van andere afdelingen.....
Mensen die soms uren in hun eigen uitwerpselen liggen, die hun medicijnen te laat of helemaal niet krijgen, schoonmaakdiensten die niet op komen dagen en ga zo maar door. De verzorgingsstaat is al lang afgeschaft en vervangen door een winst meganisme.
Het is triest en treurig maar weinig aan te doen vrees ik want zij die er zorg voor zouden moeten dragen "de politiek" zijn alleen maar met zichzelf bezig. :-((
Ik wens je een mooie en stralende dag toe. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails