zaterdag 25 juli 2009

Jongemastate

Toen de deur van de oude poort achter me zwaar in het slot viel, kreeg ik een gevoel van bescherming en opgesloten zijn tegelijk.
Het twee hectare grote stuk grond werd omgeven door een breed water als een slotgracht.
De van kloostermoppen gemetselde toeganspoort was het enige zichtbare bouwwerk binnen dit gebied.
Ik negeerde het donkere grasstuk vooraan, waar Marja met haar klankschaal bezig ging, maar liep naar de met roodroestig ijzer gemarkeerde plaats waar de oude state had gestaan.
De vorige avond hadden we uitgebreid gepraat over deze Jongemastate en ik had daar al verscheidene beelden van doorgekregen.
Ik wil dat jij het ook ziet, zei Marja, ik ben benieuwd, wat jij daar opvangt.
En we besloten om ’s morgens vroeg nog voor we de reis naar het westen, naar Yvette zouden maken, eerst naar Rauwerd te gaan.
Ik liep daar binnen de omtrek van de state direct naar een uiterste hoek, aangetrokken door….
In de lege stille ruimte parelden de tonen van een klavecimbel en ik zong onwillekeurig oude franse liedjes mee, die mijn verstand niet kende.
Door een openslaande deur, ik wist, dat hij daar geweest moest zijn, volgde ik een onzichtbaar pad de tuin in.
Automatisch de voetsporen volgend van hen, die hier eeuwen geleden voor mij waren gegaan.
Met mijn ogen van nu open, zag ik een ruimte met hoge oude bomen en groene vlakken vol stinsenplanten.
Met mijn ogen dicht, rook ik de zware geur van engelse rozen, zag ik een park dat liefdevol en vol elegance was bijgehouden.
Een vijver met zwanen.
Door de stilte een vrouwenstem, hoog en vreemd in dit Friese landschap: Louis, attend,attend!!
Een blijde schaterlach van een kind.
Dit deel van het park voelde licht en vredig
Zoveel geluk, zoveel blijheid met ergens een ondertoon van verdriet.
Nog meer verdriet, toen we later een pad afliepen en ik het gevoel had in een rouwstoet te lopen achter de baar van het jongetje aan..
Marja vertelde later, dat ze dezelfde ervaring had gehad.
Wie hebben hier gewoond, wat was hier gebeurd??
Vaag hebben we hier een vermoeden van gebaseerd op onze onafhankelijke waarnemingen, de loop van de geschiedenis,aangevuld met de mogelijkheid, wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Morgen verslag van de middag bij Yvette.
We hebben het heerlijk gehad:))

13 opmerkingen:

amy zei

mijn keel knijpt dicht bij dit verhaal
wat is daar veel te vinden
ga je het ook uitzoeken?
of laat je het zo?
ben benieuwd

Martine zei

Heel interessant wat daar gebeurde en dat jullie genoten hebben bij Yvette heb ik al gelezen.
Fijn weekend.
XXXm

Fluitenkruid zei

Dat moet een bijzondere plek zijn. Heb bij Kruidje en Yvette al gelezen hoe fijn het was maar ben ook benieuwd naar jouw verhaal!

assyma zei

kindersterfte kwam veel voor, zelfs onder de bourgeoisie of adel...
ook ik vraag me af of je het nog gaat uitzoeken, zou misschien via het archief van de kerk kunnen?

klaproos zei

wat een mooie beleving heb je dara gehad assaya,

wonderlijk.

xxx

Annemarianne zei

Ik voelde even de spanning , mooie belevenis zo samen .
Lieve Gr Annie

yvette zei

heerlijk om jullie er hier nog over te horen praten....het gaat een goed gedokumenteerd verhaal worden

nog bedankt voor alles gisteren...het was zooooo fijn

yvette

kruidje zei

Nou voor mijn gevoel is Die Louise wel degene die ik verteld heb.. en die oudere dame waarschijnlijk zijn zus.
Ik ben al met onderzoek bezig.. het klopt in de tijd..lol
Het is een prachtig verhaal en intrigeert me enorm!
Fijn dat ik dit met jou kon delen en leuk dat jij er ook over schrijft.

Anoniem zei

wat apart om dat te mogen mee maken .ik heb bij Yvette gelezen en de foto,s gezien mooi met kruidje en haar klank schalen.mooi verhaal.en een fijne middag
Groetjes Christiene

kruidje zei

Jij ook al... dit wordt een mooi verhaal.

curieuzeneuzemosterdpot zei

reden genoeg om te gaan graven, assaya.

ik proefde bij yvette al van jullie geluk ..

heerlijk!

Morgaine zei

Dit is werkelijk een aparte plek om te zijn, tis dat ik zover weg zit anders? :-))

Het staat er al, wie weet idd via archieven van gemeente of kerk kun je dit terug vinden, dat lijkt me gaaf als dat zal gebeuren.

XXX

Imna zei

Wat maken jullie toch bijzondere dingen mee :-) Ben benieuwd naar het vervolg.
Wens je een hele mooie zondag toe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails