maandag 13 juli 2009

De Margarethakerk te Norg

Net toen wij vrijdag wilden wandelen, barstte de bui boven ons los.
Kom, ik neem je mee naar de Margaretha kerk, zei ik tegen Marja.
Ze is heel bijzonder, onze oude dorpskerk uit de 13e eeuw, die gebouwd is op de plaats, waar eerder al in 1000 na C een houten kerk had gestaan.
We liepen vrijwel direct naar het koor, waar een mooie expositie van keramische beelden stond.
Oermoeders waren het, prachtige volle lijven in groenblauw en lichtbruin glazuur.
Heerlijk open en eerlijk en met niets van de schijnheiligheid, waarvan we later de energie elders in de kerk oppakten met ons intuïtieve oog.
Het koor is een heerlijke plek, het heeft een geweldige akoestiek en als ik daar zong, wist ik me met de engelenkoren verbonden.
Toen de kerk gerestaureerd werd kwamen vanonder het witte pleisterkalk, de prachtige muurschilderingen tevoorschijn.
De wijnrank, symbool van het leven met alle voorspoed, overvloed en liefde en de korenhalmen, symbool van de overwinning van het leven op de dood. Boven in het koor, daar waar de ribben elkaar kruisen, is een ring met een sluitsteen met daarop, als je heel goed kijkt, een duif ,de belofte van vrede, van liefde, van het beloofde land.
Als je precies onder deze steen gaat staan, onderga je het gevoel van gewichtloosheid, van loslaten, zweven.
Omgeven door gouden licht, mag je even ervaren, waar je ooit naar toe zal gaan.
Heel even, ben je heel dicht daar, noem het zoals je wilt, bij God, de Bron, het Al.
Maakt niet uit.
Je weet zelf, dat het goed is, als je even later weer zachtjes de grond onder je voeten voelt:))

12 opmerkingen:

Fluitenkruid zei

Wat een mooie plek, het koor is ook helemaal verlicht en je voelt inderdaad dat het een magische plek is.

Morgaine zei

Prachtige plek idd die ik bij Marja al even had geproefd, echt een magische plek, dat voel ik gewoon, ik zweef ook even weg en mee ;-)

XXX

klaproos zei

wat een mooi gevoel moet dat zijn geweest...

god's huis als schuilplaats...
ik zou zeggen door de wind door de regen ...
dwars door alles heen :-)
naar een huis om in te schuilen:-)

slaap lekker
xxx

merel zei

een plekje om even tot rust te komen

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat bijzonder om dat een keertje te mogen meemaken, assayya.

bij kruidje las ik al van jullie speciale ervaring!

interessant ook om die magische plek op foto te zien!

gerdaYD zei

Wat een mooie kerk! En het mooiste is wel dat met er respect voor had, en restaureerde. Daardoor kwam nog een stukje van het vergeten verleden aan het licht. Fantastisch hé? En die accoustiek dan! Je hebt gelijk, dit is een beetje magie...
Heel erg bedankt voor je vertaling, en maak er een fijne dag van!

Anoniem zei

mooi dat je de beelden van de oer moeders kon bezichtige.
fijn de rust die daar heerst
even tot je zelf komen.
groetjes Christiene.

Rinkje zei

Goedenmiddag Assayya

Goh zeker een mooie kerk zeg ben daar nog nooit geweest
Moet toch eens die kant meer op komen
heb daar genoeg familie in de buurt wonen.
mooi hoor ik ben gek van kerken
kan er uren in door brengen als het mag.
Ik wens je een hele fijne dag verder
Knff van Rinkje.

kruidje zei

En ik heb er van genoten.. Je foto's maakten het een geheel!

Martine zei

Een heel mooie en sfeervolle afbeelding van die kerk laat je zien. Ik had ook graag die oermoeders gezien.
XXXm

Boomfriend Ruerd zei

Zo zie je maar weer het is zoals men mij influisterde niets gaat verloren niets gaat ooit verloren.
Voor wie er oog en oorr voor heeft is het er nog dat oergevoel van verbondenheid en leven.
Al gaat het vaak schuil onder het stof van eeuwen, toch kunnen wij het weer herontdekken en ons ermee verbinden.

Huhaha ut Sneek

Boomvriend Ruerd

MariecusBruyn zei

Margaretha, de patroonheilige van mijn geboortedorp...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails