dinsdag 9 juni 2009

Mijn parels worden geroofd


Witte aalbessen White Pearl
Iets wat eigenlijk verboden is, heeft een enorme aantrekkingskracht, dat is bekend.
In de lengte langs de moestuin staan heel veel grote bossige bessenstruiken.
Rode, maar vooral veel witte aalbessenstruiken, de White Pearl, een door de Nederlanders gekweekt aalbessenras, dat zoeter is dan haar rode zusje.
Vorig jaar heb ik er emmersvol witte bessen van afgehaald
Normaal laten de vogels deze struiken links liggen en plunderen de rode bessenstruiken.
( ik heb geen netten over mijn struiken, want ik wil niet iedere morgen dode vogeltjes uit zo’n net plukken)
Omdat de oude ponystallen en het ernaast gelegen kippenhok opgeknapt moeten worden, is er een nieuw hok gemaakt met een gazen loopren rondom de bessenstruiken.
Ter bescherming tegen de vele roofvogels zit er aan de bovenkant ook gaas.
Een broedende merel heeft al ontdekt, dat ze via een kleine opening boven de deur naar binnen kan in de voor haar nest ook beschermde ruimte.
Terwijl we gister de kippen in bad deden, om ze schoon en ontluisd hun nieuwe onderkomen in te laten gaan, zagen we tientallen kleine vogeltjes , die door de mazen van het gaas vlogen en zich te goed deden aan de bessen, ook aan de witte.
Alsof die, binnen de omheining, ineens lekkerder smaakten.
Hele zwermen vogels kwamen van alle kanten aanvliegen alsof het rondverteld was.
Vanmorgen mochten de kippen, mooi opgedroogd, ook naar buiten.
Ze vinden het heerlijk, daar in de vrijheid van de ren en hebben de bessen ook al ontdekt:))

14 opmerkingen:

Pasula zei

Ja daar gaan je bessen hahaha, maar het is voor een goed doel. ;-)

kruidje zei

Jij zal je bessen moeten delen.. maar het zegt ook iets over de arme omgeving die er rondom je heen is.
Je vogeltjes zullen het nu denk ik harder nodig hebben en anders vraag je of er ook nog bessen voor jou over mag blijven.. ook zij mogen delen!

klaproos zei

ik heb geen zorgen om het fruit,
assaya:-)

een net wil wel eens helepn, maar pas op, er kunnen vogels in verstrikt raken:-(

Anoniem zei

Wat leuk kippen in bad , heb ik nog nooit van gehoord .
En de vogels hebben een lekkere luxe maaltijd bij jou.
De dieren hebben bij jou gewoon een lux hotel , heerlijk.
Ik vond kruisbessen zooooo lekker vroeger , ja ziet ze bijna niet meer jammer .
Lieve groet Annie

Anwarünya zei

@kruidje; de omgeving is allesbehalve arm, erzijn nog nooit zoveelrupsjes en andere insectengeweest, er staat nog steeds strooivoer van de kippenin de andere buitenren, het gras staat in zaad, dus voer genoeg, ze vinden het gewoon lekker.

en voor mij er zijn buiten de ren nog struiken genoeg, niet alles hoeft een probleem te zijnLOL:))

Martine zei

Kippen in bad?
Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik heb mijn kat eens in bad gedaan en dat heb ik geweten.
En je pareltjes................ hopenlijk heb je er zo veel dat er voor jullie ook nog wat over blijft.
XXXm

Morgaine zei

Rode bessen, yummie, hadden wij vroeger ook in de tuin staan, zonder netten, en kilo's haalden we eraf, de witte bes heb ik eigenlijk nog nooit gegeten.

En tsjah, vogels moeten ook eten is het niet? ;-) En voortplanten :D

XXX

MariecusBruyn zei

Dat klinkt bekend in de oren :)
Hopelijk blijven er toch nog enkelen hangen voor jou zodat je toch kan proeven wat je mist (knipoog)

Anoniem zei

Ik denk als je bij jou buiten in een stoeltje zit dat er veel te kijken valt.
Groetjes Christiene

Jet zei

En die zijn zo lekker die witte bessen , dus nu moet er gedeeld worden .
Slimme vogeltjes .
Liefs Jet.

Morgaine zei

OT, ik kan het mij zeker voorstellen maar ik ben blij dat ik 'gewoon' thuis ben ;-) En na regen komt altijd zonneschijn, gaat vast goed komen gezien ik vandaag ook nog was heb kunnen drogen BUITEN :-))

HEEL VEEL PLEZIER!

Tot na het weekend? ;-)

XXX

curieuzeneuze zei

ik vind de witte bessen lekkerder dan de rode.

de merels eten hun buikjes rond aan het fruit en de rupsen aan de bladeren ..

wacht tot de kippen de smaak te pakken hebben! ;-))

lekkere donderdag, assayya!

griet zei

hihi als ik zo jouw stukjes lees zie ik die vogeltjes aan het pikken hahah en de schone kippen ook je bent een schatje xxxxxxx

amy zei

ik wilde dat ik een vogeltje was dan vloog ik even naar je bessenstruik!
heerlijk
en de foto is een plaatje!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails