zaterdag 27 juni 2009

The day after.....

Hooien een gezellige bezigheid?
Ik las het ergens in de reacties.
Nou, samen koken, een wijntje drinken, wandelen,….ik kan tig gezellige dingen opnoemen,
maar hooien valt daar niet onder.
Dat is echt bloed, zweet en tranen.
Met het weer, wat nooit vast vooruit voorspeld kan worden.
Twee keer een lekke voorband van de trekker, of de duvel er mee speelde.
Alles moeten vervoeren met de kleine wagen, waardoor alles veel bewerkelijker was en zwaarder.
De eerste avond heb ik tot elf uur doorgewerkt en gesjouwd.
Toen keek mijn lief me aan en zei, dat hij me naar huis zou brengen.
’s Nachts deed echt alles me pijn, heel erg veel pijn.
Hij heeft zelf tot drie uur door gestapeld, dat was de eerste helft, een weiland vol pakjes.
De ogen van de man, die ons hooi perste, hadden geglommen, toen hij op de teller keek.

Zoveel pakken, niet alleen als verdienste, maar ook de prestatie goed hooi geperst te hebben.
Gister de tweede helft, van een veld wat verderop.
We hebben dit jaar zoveel pakken, dat we een deel op pallets onder kleden moeten bergen.
Jammer, we hadden nog steeds geen grotere wagen en met de strop van een tweede lekke band verloren we teveel tijd.
Terwijl driekwart van alle hooi binnen was, werd de lucht surrealistisch dreigend.
Kleine druppels werden grote druppels terwijl ik de grote zware dekkleden uitrolde.
Op het moment dat het van druppels tot plensbui werd, kwam mijn zoon in zijn auto aanscheuren en in no time hadden we de kleden veilig over de bult.
De rest ligt er nu nog.
Ik hoop vandaag op een paar uur zon, zodat het water kan verdampen en dat,
wat er nu nog ligt, ook binnengebracht kan worden.
Maar wat nu bij ons in de vele hokken ligt, is kwaliteit, zo mooi, dat neemt niemand ons meer af.
Ondertussen ligt het afgevallen zaad op de aarde,

om straks weer te groeien tot nieuw jong gras:))

6 opmerkingen:

kruidje zei

Fijn dat je werk beloond is geworden.. Toch denk ik dat je wel met harmonie op deze zware dag terug zal denken, want de moeilijkheden verdwijnen en het mooie dat er dan van overblijft zal zaad krijgen.
Ik denk dat het zo wie zo fijn is om dit werkje samen te mogen doen.
En als je zoon dan ook nog verschijnt is het helemaal goed

Anoniem zei

wat een werk
bloed zweet en tranen en een lijf dat pijn doet.
De laatste lootjes wegen het zwaarst sterkte en morgen rust en de beentjes streken.
groetjes Christiene

Morgaine zei

plensbui? Wij zitten verkeerd, of jullie in dit geval, zelfs nu nog even niks, nou ja, kan mijn was nog even drogen buiten, ik hoop dat jullie de rest ook snel binnen kunnen halen, en wie zegt dat het lekker werk is? :S uhhhh ja net als een moestuin is ook hard werken.

Sterkte ermee

XXX

klaproos zei

ik kan me der maar een beetje bij voorstellen ja inderdaad het is zwaar, ik heb het wel eens zien doen door mannen en een vrouw,
en het was hard labour, maar inderdaad, als je niet weet wara je het over hebt, klinkt het ook allemaal wel heel erg gezellig,
vergeef het dé mens;
we maken allemaal fouten...

het ziet er goed uit, een leeg veld, en een volle schuur,
laat de winter nog maar even wachten maar dan :-).....

ja maar dan...

wat een heerlijk genieten,
gaat het weer een beetje inmiddels??

xxx

curieuzeneuzemosterdpot zei

met de schuur vol vers hooi, is de pijn snel vergeten, hoop ik voor je, assayya!

verwen jezelf met alles wat je graag hebt!
of ..
nog beter;
laat jezelf verwennen! :-))

MariecusBruyn zei

Weer lekker bijgelezen.
Hoe een beetje techniek het leven makkelijk of moeilijk kan maken. Gelukkig en je een plantrekker, en hebben de zaadjes hun eerste dorst kunnen lessen.
Hopelijk lukt het volgende keer zonder al te veel techniekfoutjes ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails