zondag 10 mei 2009

Itch!!!

Ik vind dit Engelse woord zo treffend voor het gevoel jeuk.
Jeuk kan soms erger, lastiger zijn dan pijn.
Soms komt bij paarden in het voorjaar een ernstige vorm van jeuk in de staart en manen voor.
In heel korte tijd schuren ze dan hun staart en manenkam tot bloedens toe kapot
Volgens “deskundigen” komt dit door vliegjes, die ’s nachts hun eitjes in de staartwortel en manen leggen.
Volgens mij, ligt de oorzaak bij het paard zelf.
Hij heeft door het wintervoer afvalstoffen in de vetlagen van staartwortel en manenkam opgeslagen, als een soort vette prut, die er door de warmte van de voorzomer uitgezweet worden en komen hier de vliegjes op af, als bijen op honing.
Mijn theorie werd min of meer bevestigd een paar jaar geleden, toen een ponymerrievan ons, na de geboorte van haar veulen ook extreem last kreeg van jeuk.
De hormoonschommelingen bij haar gaven ook afvalstoffen, die het lijf uit moesten.
Dit jaar is de zwarte merrie in haar overgangsfase van veulen naar volwassenheid, naar de eerste hengstigheid.
Dat geeft ook hormoonschommelingen.
Reken daarbij het wintervoer, dat heel anders was dan het gras, dat ze van nature hoort te eten.
En ja, bingo,ITCH, van pure frustratie liep ze af en toe met haar koppie in de lucht en tegen alles aan te schuren, wat op haar weg kwam.
Nu zijn daarvoor in de handel allerlei vaak niet echt werkende chemische middeltjes, wat je op zo'n beest moet smeren om de vliegjes te weren, maardat is niet iets wat ik wil gebruiken.
Mijn eerste actie was daarom haar van binnen uit te zuiveren en de natuur hielp me hierbij.
Bulten brandnetels werden gemaaid, drie dagen gedroogd en gretig gegeten door de beide paarden.
De jonge merrie heeft iets meer moeite met de knoflookkorrels, door haar voer.
Trekkebekkend eet ze met tegenzin haar portie op, dat moet nog even wennen.
Voor de uitwendige verzorging heb ik mijn etherische oliën gepakt.
Lavendel en geranium voor de rust, terwijl geranium ook de vliegjes afweert.
En tea tree voor al die dingen die met de huid te maken hebben, huidherstellend, bacteriedodend en neutraliseert de schade die de vliegjes toegebracht hebben en is ook insectenwerend.
Een x- aantal druppels van elke olie in een fles jojoba-olie( omdat ik dit zelf de prettigste basis olie vind) en mijn lief heeft de paarden er allebei mee behandeld, de staartwortel en de manenkam.
Eigenlijk stomverbaasd, zei hij later op de dag , dat het werkte.
Dat de zwarte merrie haar rust weer had gevonden.
Heerlijk toch:))

8 opmerkingen:

curieuzeneuze zei

met zo'n liefdevolle verzorging kan je niet anders dan beter worden? :-))

mooi paard op de foto, assayya!

kruidje zei

twijfel niet aan je intuitie.. mooi om dit zo te mogen ervaren!

Morgaine zei

Volgens mij was de tea tree olie alleen al met de massage olie genoeg geweest. Heerlijk spul is dat wat ik met liefde gebruik in deze tijden ook om te branden en vliegen te weren uit de keuken etc. of de woonkamer

Heerlijk dat ze haar rust heeft gevonden, overal is een ander antwoord op te vinden dan chemisch!

XXX

Martine zei

Mooi hè, hoe de natuur de natuur helpt. Maar dan wel met jouw helpende handen.
Jij hebt vast gelukkige paarden.
XXXm

yvette zei

Super...ze zeggen je wat ze nodig hebben als je kan luisteren, en dat kan jij als de beste!
Wat een beauty, zo rank of is dat nog door het veulen zijn...

Jet zei

Dit is wel heel mooi hoe de natuur helpt .
En wat een prachtig paard zeg .
Dus de rust is weergekeerd .
Liefs Jet.

Anoniem zei

Wat mooi dat je zelf gevonden hebt wat goed is voor je paarden en dat de rust voor die dieren is terug gekeerd.
Groetjes Christiene

griet zei

jeukkkkkkkkkkkkkk ik heb het vaak op bovenrug waar ik net niet bij kan dan loop ik met een pollepel te krabben wat heerlijk voor jullie paarden dat er zoveel op ze gelet wordt en zo goed voor gezorgd wordt .van mij nog een moederdag knuffel speciaal alleen voor jou xxxxxxxxxxxxxxxxx knuffffffff en liefs xxxxxxxxx

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails