zaterdag 23 mei 2009

Het leraarschap van de wijze wolf



Wolven worden vaak in verband gebracht met boosaardigheid en wreedheid.
Als niets ontziende dieren, altijd gereed om mens en dier te verscheuren.
Lees maar de sprookjes van Roodkapje en van de Zeven Geitjes.
De andere kant van het verhaal is dat de wolf in werkelijkheid heel sociaal en zachtaardig is.
Door de haren rechtopgezet, de blikkerende tanden en het dreigende grommen lijkt hij misschien heel agressief, maar het is een defensieve houding waarmee hij een aanval weet te voorkomen.
Wolven leven in roedels, leefgroepen, waarin elk dier zijn of haar plek weet en zich daarin ook gerespecteerd en verbonden voelt.
Deze wijze van leven leert ook het verantwoordelijkheidsgevoel, waarin de oudere dieren hun lessen weer aan de welpen leren.
Hier is een juiste balans tussen de vrijheid van het steppenleven en de verbondenheid en de saamhorigheid van de groep.

De wolf voelt zich in beide thuis.
Met de wolf als leraar leer ik me thuis te voelen binnen de mensenwereld, vertrouwen te hebben, mijn ervaringen te delen en te leren van die van anderen, verbonden te zijn zonder daarin mijn eigen gevoel van vrijheid op te moeten geven.
Hij leert me vol te houden, als ik moeilijkheden tegenkom.
De moed en het innerlijk weten te vinden, dat ik alles aan kan, wat op mijn pad mag komen.
Vanuit het instinct van de wolf leer ik te vertrouwen op mijn gevoel, dat een genomen beslissing juist is.
Heel direct en ijzersterk confronterend is hij soms, mijn leraar wolf, maar hij leert me zoveel over mijzelf, wie ik echt ben.
Door met de wolf te lopen, te leren, te leven, maakt hij het leraarschap in jezelf wakker en mag jij jouw lessen weer verder geven, zelf leraar zijn.

Dank je daarvoor, wijze wolf:))

13 opmerkingen:

Martine zei

Ik vind het interessant om te lezen, precies die dingen die jij beschrijft leer ik van mijn krachtdier. We zouden wat meer naar de natuur moeten luisteren.
Ik wens je een fijne zondag.
XXXm

Morgaine zei

Het is een prachtig krachtdier, maar soms heel soms, trust me, wil je niet meegaan met een wolf ;-)

ik waggel vandaag wel even verder zie ik ;-)

Gans (Geadh)

Steekwoorden:
Waakzaamheid, Ouderschap, Productiviteit

Trek je deze kaart, dan ben je er wellicht aan toe de verantwoordelijkheid op je te nemen een gezin te stichten of een langdurige relatie aan te gaan. Geadh schenkt een kracht die creatief en productief is.

Je kunt je voor deze kracht openstellen in de zekerheid dat je relatie of familie of zakenpartner een stabiele omgeving levert voor jouw creativiteit. Het opvoeden van kinderen is een van de meest vreugdevolle en belonende activiteiten die we op ons kunnen nemen en de gans, die een sterk familieband paart aan het vermogen om uit zonderlijk hoog van continent naar continent te vliegen.

Laat ons zien dat het mogelijk is om in het dagelijks leven tegelijk gegrond en spiritueel te zijn.

XXX

Anoniem zei

Als een mens meer naar zich zelf luisterd, en er voor open staat
En niet met de massa mee loopt.Word het duiderlijker welke richting hij of zij moet gaan.
Fijne zondag.
Groetjes Christiene

klaproos zei

luisteren naar dieren kijken naar de natuur,

dat is de mooiste maniet van leven
dank je wel voor dit intense log
xxx

Alice zei

wat een mooi krachtdier :) ik hoop dat hij nog veel voor je kan betekenen ...

ik vroeg me af .. is het ook zo dat een krachtdier op een gegeven ogenblik je verlaat? of dat er een ander komt?

fijne zondag !

Anwarünya zei

@ik merk zelf, dat de wolf en het paard in zekere zin altijd wel aanwezig zijn in mijn leven en ik denk ook wel dat ze zullen blijven.
tussendoor kan ik ook contact maken met andere krachtdieren, die me tijdelijk verder helpen op mijn pad:))

curieuzeneuze zei

wat kunnen we veel leren van moedertje natuur ..

Morgaine zei

De Adelaar (Iolair)

Steekwoorden:
Intelligentie, Vernieuwing, Moed

Iolair helpt je het leven in een breder verband te zien, zodat je in staat bent helder en objectief besluiten te nemen en je doelen te stellen. Adelaar is een krachtige bondgenoot, dapper en sterk, die zijn energie rechtstreeks van de zon krijgt.

Als je de adelaar toestaat voor je te werken, word je doelgericht en krijgt je moed dit doel te bereiken, vol vertrouwen nieuwe terreinen betredend. Adelaar maakt het mogelijk jezelf los te maken van de alledaagse zorgen en geeft je begrip voor subtiele ideeen en plannen.

Accepteer de adelaar en hij zal je laten zien hoe je jezelf kunt vernieuwen en verjongen door precies op het juiste moment in het meer van je hart te duiken.

Hmmm ben benieuwd, ga zo douchen enzo, uitslag mri scan ophalen ;-)

XXX

kruidje zei

De wolf is prachtig.. en ik kan hem zo voor me zien!!

yvette zei

jij bedankt voor dit prachtige log!
wat een mooie kopplaat ook weer!

Margreet zei

Ja, en een wolf is trouw ook. Ik heb hem ook zo lern kennen. :)Mooi log.

Boomfriend Ruerd zei

Mijn droom is dat ik overstroom van inspiratie en de harten en geesten van mensen beroer met het schrijven en dichten.
Ik ontmoet steeds meer mensen die dat kunnen waarderen, en soms kom ik dan in gesprek als ik een gedicht laat zien.
Ik kan zelf ook nog wel wat (af)leren want ik ben er soms zo vol van dat ik ongeduldig zit te wachten tot ik ermee kan pronken.
Daar denk ik aan na de ontmoeting met Annelies Wiersma vn het deugdenproject die mij raakte door haar communicatie op hartniveau.
Soms denk ik wel eens dat alles verandert als ik zelf mijn gedichten beleef en ernaar handel want er spreekt iets uit.
Maar vindt veel dingen in de omgang metmensen soms moeilijk te verdragen en ben helaas inwendig wel eens aangebrand als ik weer ns ergens tegenaanloop wat me ergert.
Da´s mijn pijnpunt dat ik wel eens twijfel of ik wel echt anderen bereik waarvan ik denk dat ze er iets mee zouden kunnen.
In elk geval vindt ik wezenlijk contact heel belangrijk dus dat is een les voor mij.

Engelengroet ut Sneek

Boomvriend Ruerd

Mijmertje zei

Ik heb mijn hele leven al een wolf bij me. Ik kan hem vaak zien, voor mij is dat normaal. Pas een paar jaar terug hoorde ik over krachtdieren/totemdieren. En dat 'mijn' wolf er waarschijnlijk eentje is. Voor mij blijft hij zeer echt.

Omdat ik zo heel erg gepassioneerd was met de wolven, kreeg ik van mijn homeopatisch arts lac lupine (wolvenmelk), zodat ik wat meer van de wolvenergie op kon nemen. Is een prachtige reis geweest van maanden. Nu ben ik er klaar mee.

Maar de wolf zal altijd bij me blijven.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails