zondag 3 mei 2009

Gedenken-4mei + Update


De stapels ijzeren staven, die bij de stal liggen, doen me eerst verbazen.
Hoewel de verzameldrift van mijn lief me al niet meer verbaast, blijf de verrassing, wat hij nu weer heeft gekregen.

Als ik mijn hand op een van de staven leg, trekt een golf van emotie door me heen.
Verdriet, angst, woede, onbegrip, tranen, veel tranen.
Mensen,mannen,vrouwen en kinderen, in grote groepen bij elkaar, geschreeuw, geblaf van honden, machines en schril gefluit, rookpluimen en dan alleen maar stilte.
Hoewel ik het eigenlijk wel weet, vraag ik naar de herkomst van het ijzer.
Tientallen jaren heeft het gedeeltelijk in de grond gezeten,als afrasteringmateriaal, richelpalen, tot het weideland omgeploegd werd tot aardappelland.
Daarvoor waren het de spoorrails van kamp Westerbork, waar de treinen over gingen naar Duitsland.


Mijn eerste reactie is:dit wil ik niet hier, direct gevolgd door een tweede:maar ik kan dit hier, al dit verdriet transformeren.
Licht, heling sturen naar dat verleden.
Contact maken met die het nog zo moeilijk hebben hiermee.
Als op straks op 4 mei ‘avonds alles even stil is, voordat de klok gaat luiden en de bloemen worden neergelegd, zullen mijn windlichtjes flakkeren tussen de roestige rails op de es:))



Update--Vanaf ruim voor achten totdat de schemer viel, ben ik daar vanavond gebleven.
Behalve de acht windlichtjes heb ik mijn kristallen meegenomen, vier amethisten voor het verdriet en rust voor de ouderen en vier rozenkwartsen voor de kinderen voor liefde en pure onschuld (8x8 =64 jaar geleden) en vijf bergkristallen voor de vijf oorlogsjaren, voor heling en licht
De stenen heb ik bij de brandende lichtjes gelegd.
De natuur heeft zich deze dagen getooid in witte bloei.
Het was doodstil, alleen de kaarsjes flakkerden totdat ze vlak voor het schemeren stil gingen branden.
Uit het bos boven me vlogen drie duiven de lucht in.
***

10 opmerkingen:

curieuzeneuze zei

dit zijn niet zomaar ijzeren staven, maar bundels verdriet en zorgen ..

logje om stil bij te worden, assayya!

Morgaine zei

Prachtig logje en ik steek vanavond na 6 uur ook mijn windlichtje aan buiten op het balkon die dan vaak vreemd genoeg tot 8 mei blijft branden.... 6 mei zeker....

XXX

kruidje zei

Die lichtjes zijn een goed idee.. Je zult zien dat ook in de geest er een hele speciale ontmoeting plaats zal vinden rondom je rail..
In jou licht mag het transformeren.

Meld je wanneer je morgen langs komt?

Anoniem zei

Ha Assayya,
Als je zo de emotie voelt
het verdriet wat daar gebeurd is.
blijft dat lang bij je of kun dat zo weer van je afzetten.??


Tineke heeft nooit meer iets van Erik gehoord. maar het is ook heel lang geleden.Groetjes Christiene

Anwarünya zei

Goeie morgen Anneke,

Aangezien ik niet kan reageren op jouw weblog, doe ik het maar via mail.

Vooreerst: Beltane was in mijn gedachten, gans april, en 1 mei gaat toch klakkeloos aan mij voorbij zekers! Prachtige afbeelding heb je erbij geplaatst.
En oud verdriet,…prachtig dat jij dit kan transformeren, en het ook doet.
Hopelijk konden ze op deze herdenkingsdag de weg naar het licht vinden.

Geniet van het mooie weer, en tot de volgende!

MariecusBruyn

Rinkje zei

Goedenmiddag Anwarünya.

Dit is zeker een hele speciale gedenking.
Wauw dat heb je dan heel goed.
Tuurlijk kan je dat wel ik weet het wel zeker.
In zal aan je denken als de herdenkingen plaats vinden.
Ik wens je een hele fijne dinsdag verder.
Knff van Rinkje.

klaproos zei

je wilt niet weten misschien welk verdriet er heeft plaatsgevonden,

ik krijg er een rilling van ...
xxx

colourfullflowergirl zei

Wat indrukwekkend!!
Krijg er tranen van in mijn ogen.
Wat ben je een mooi mens! Een warme helzing....colourfullflowergirl

Martine zei

Wat mooi dat je met licht en liefde zoveel getransformeerd hebt.
Ik vraag me dan af hoe gezond die aardappels geweest moeten zijn.
XXXm

griet zei

wat een bijzonder verhaal ik kreeg er kippevel van .
en wat fijn dat je er wat mee kon doen .
bij mij was de dodenherdenking zowat voor de deur ,daar staat een mariabeeld en de namen van de oorlog slachtoffers ,en wat op mij heel veel indruk maakte gister was de stille stilte op de dam met zoveel mensen xxxxxxxxxknufff van mij xxxxxxx

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails