zondag 31 mei 2009

De moestuinen van Detroit


Soms is televisiekijken niet alleen plat amusement en kom je ineens een programma tegen, dat je raakt.
Zoals afgelopen week over Detroit, een van de snelst krimpende steden van de Verenigde Staten.
De economische crisis, die hier ook de al kwakkelende auto-industrie zwaar getroffen heeft, deed Detroit veranderen in een spookstad.
Waar eerst 2 miljoen mensen woonden, gaat het aantal nu richting 600.000.
Huizen, die nog maar een fractie van hun werkelijke waarde opbrengen, fabrieken en kantoorgebouwen, die wachten op de slopershamer, als het geld er daarvoor maar was.
Maar tussen al die ellende zie je de veerkracht van de mensen.
Op plaatsen, waar al wel gesloopt is, ontstaan enorme volkstuinen,het urban farming.
Waar eerder honger dreigde, ontstaan nu eilanden van groene vegetatie en men heeft plezier hieraan.
Luisteren mensen hier naar een boodschap om anders te gaan leven?
Dat de aarde niet een bezit is,dat geclaimd, uitgebuit en uitgewoond mag worden door een paar mensen met macht, maar dat wij de aarde mogen bewonen als we daar zorgvuldig mee omgaan.
Een landschap architect liet een plan zien waardoor grote stukken industrie terrein weer teruggegeven wordt aan de natuur.
Er is alleen veel geld voor nodig om de stad weer leefbaar te maken in kleinere vorm. Misschien dat de Amerikaanse president en de senaat ook daar aandacht aan zullen schenken.
Misschien is dit een voorbeeld voor de hele wereld:))

11 opmerkingen:

Rinkje zei

Goedenavond Anwarünya/assayya

Ja overal gaat het slechter en slechter.
Maak vaak zijn de mensen met het minste inkomsten toch extra de dupe.
Hopelijk zal deze cricis niet te lang gaan duren.
Ik wens je ook een hele fijne 2 de Pinkstermaandag toe.
Knff van Rinkje.

Morgaine zei

Ik ga op een later tijdstip het filmpje even zien, ik denk als mijn tiener nog op school is ;-) Of op stage :-))

Het is idd dat je af en toe of eigenlijk best vaak als je maar op Ned 2,3 blijft kijken, zo zag ik laatst het programma Footprints, dat wil ik ook nog even zien of ik dat terug kan vinden, erg mooi, wat wij per persoon achterlaten op de Aarde.... aan vuil en goede dingen, hoelang we tv kijken of hoeveel boeken we per persoon lezen en hoeveel bomen dat kost per persoon...

XXX

curieuzeneuze zei

jammer dat men eerst de natuur om zeep helpt, om daarna met man en macht te proberen wat men destijds afgebroken heeft, weer op te bouwen?

klaproos zei

geweldig idee zeg,
ja zo heeft iedereen er wat aan, jammer dat het eerst zó slecht moet gaan met een mens voordat hij inziet dat het niet goed was wat hij deed...

een heel erg mooi initiatief

xxx

Pasula zei

Dat van Detroit zag ik ook!! Ik was even aan het zappen en bleef kijken. Goed dat je er een log aan besteedt.

Boomfriend Ruerd zei

Zag dat urban farming al lang geleden in een programma waarin de ontwikkelingen zoals deze in verschillende steden gevolgd werden.
Wonderlijk, en zo zie je dat van onderaf iets opbloeit waar de elite nooit aan gedacht heeft.
ZAg laatst nog een programma over Detroit waarin kunstenaars projecten opstarten in industriegebouwen.
Het biedt dus toch mogelijkheden.
Zo zie je dat er toch kwaliteitstv is moet je het goed doseren om ook weer tijd te hebben dingen te verwerken.
Denk ook met graagte aan het programma over cradle to cradle, waarin een vernieuwende aanpak werd belicht van iemand die ooit voor greenpeace werkte.
De crisis als kans om het anders te gaan doen!

Engelengroet ut Sneek

Boomvriend Ruerd

kruidje zei

Ziet er prachtig uit en ook zo liefdevol!

yvette zei

Ik zou willen dat ik dat gezien had...wat lijkt dat me mooi..overal tussen de huizen in moestuintjes...ik heb het eens in mijn gedachten gehad, maar dat het nu werkelijk bestaat..wow

Anoniem zei

misschien dat een goed voorbeeld
goed laat volgen?
Groetjes Christiene

Boomfriend Ruerd zei

Wie weet komt de transformatie zo ongemerkt tot stand doordat mensen het noodgedwongen anders moeten aanpakken. Denk ook aan de pionier Louis Le Roy die met zijn ecokathedraal in Mildam een voorbeeld is voor hoe het ook kan.
Een man van 85 ! alweer die 40 jaar onvermoeibaar doorging alle weerstand ten spijt. Hij is een voorbeeld voor mij.
En zijn projecten trekken internationaal de aandaacht met zijn voorstel om 1 procent van de stad terug te geven aan de natuur.
Tot nu toe hebben we voortdurend genomen van de natuur. Het wordt tijd weer iets terug te geven.
Ook zou het gunstig en helend zijn als we weer voorbeelden zien van de oeroude kracht van moeder aarde in onze directe omgeving.
Want dat hebben we heel lang weggestopt en genegeerd.
Dat zou veel mensen de ogen weer openen: een volwassen en volwaardige wilde tuin.
Eindelijk onze angst en afkeer overwinnen voor dat oeroude telkens terugkerende elem3nt in de natuur.
TE lang zijn we geterroriseerd en gedrild om vooral mooie nieuwe tuintejs aan te leggen die zich nooit verder konden en mochten ontwikkelen als dat de ontwerpers voor ogen stond.
Jammer en blokkerend voor veel mensen dat we steeds diee oeroude kracht van de aarde wegwerken.
We zouden zelf zo veel groeien in ervaring en wijsheid als we de natuur weer een kans gaven zich te ontwikkelen in alle vrijheid,.
Door met onze handen zelf de randvoorwaarden te scheppen waardoor die natuur weer tevoorschijn kan komen in all haar oeroude wijsheid.
Tsja ik ben er helemaal vol van en dan betreur ik het dat ik zelf geen tuin of stuk grond heb waar ik een ecokathedraal kan scheppen.
Maar door mijn slechte rug zou ik toch nieteen hele dag zwar werk kunnen doen. Maar toch het houdt me op het moment weer erg bezig.
Denk dan aan een vriendin in Drachten die een heel unieke tuin heeft en daardoor al jaren gedonder heeft met haar buren die het niet kunnen uitstaan dat de tuin niet past binnen hun schoonheidsideaal.
Walgelijk gewoon dat mensen min of meergedwongen worden op een bepaalde manier hun tuin te onderhouden.
We noemen alles dat anders is slecht verwaarloosd een schande die met wortel en tak moet worden uitgeroeid.
Als een oude bok die alleen jonge meiden wil om mee te kunnen showen zo gaan veel mensen met hun tuin om.
Stel je een tuin voor als spiegel van de mens wat zegt een tuin dan oveer de mens????

Engelengroet ut Sneek

Boomvriend Ruerd

Martine zei

Ik denk dat ik iets dergelijks al gedroomd heb, groene steden waar mensen weer hun eigen voedsel verbouwen ipv naar de supermarkt gaan. Een toekomstdroom?
XXXm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails