vrijdag 1 mei 2009

Het liefdevol ontwaken van Beltane

De eerste meinacht, ondanks alle misère en dieptepunten in de menselijke wereld, laat de natuur zich niet tegenhouden.
Alles bruist, borrelt groeit en bot uit.
Geboorte, bloei en als de Zuidenwind waait, neemt ze zoete beloften van de komende zomer mee.
De geurende hagendoornbloesems vragen om verliefdheid en verlangens.
In vroegere tijden dreef men het vee dat naar de zomerweiden ging tussen twee vuren door, om het te beschermen tegen ziekten en aanvallen van roofdieren.
Hiervan komt de naam Beltane of Beltain---vuren van Bel( Iers Gaelic—Bealtaine, Schots Gaelic—Bealtuinn)
Het houtskool van deze vuren werd gebruikt thuis om huis en haard te beschermen tegen onweer.
Beltane of 1 mei wordt ook wel Walpurgisnacht genoemt
In deze nacht werd in Keltische landen een groot vuur van negen houtsoorten gemaakt: eik, voor de god; berk, voor de godin; den, voor geboorte; wilg, voor de dood; lijsterbes, voor magie; appel, voor liefde; wijnstok, voor vreugde; hazelaar, voor wijsheid; meidoorn, voor reinheid. Wie samen over dit vuur springt, brengt het jaar met elkaar door!

Vanmiddag vier ik in mijn familie het feit, dat twee mensen vandaag al vijf-en-vijftig jaar samen zijn :))

11 opmerkingen:

*LillaVi* zei

hello ;)

Morgaine zei

vier het leven, terwijl ik mijn Lief zal troosten zodra Zijn broer is overgegaan, vandaag? Morgen? Na meer dan 3 jaar vechten tegen kanker, ik had mij deze Beltaine ietwat anders voorgesteld.... net als Hij overigens, maar het hoort bij het leven.

Blessed Be

curieuzeneuze zei

van harte gefeliciteerde met het jarige koppel, assayya!

jij hebt een erg romantisch kampvuur aangestoken? :-))

klaproos zei

ach wat zal dat knappen dat vuurtje
met die verschillende houtsoorten,
maar wel heerlijk om naar te luisteren en dat doe ik dan weer erg graag ,
mijn ouders kenden elkaar 55 jaar op 4 mei 1994,
toen waren ze 50 jaar getrouwd,
dat is haast niet meer voor te stellen nu hé:-)
maar ze waren gek met elkaar en zitten nu samen in de hemelaan de seringen te snuffelen :-)
ik wens jouw feestkoppel nog heel veel fijne jaren samen

xxx

Pasula zei

Het leven vieren...mooi verwoordt!

Morgaine zei

Dank je wel schat, na een korte maar goede nachtrust met prachtig windlicht en grote kaars voel ik mij al iets minder stil, maar ik ga met mijn tiener zo dan ook even wat leuks doen op de markt ;-)

XXX

Martine zei

Nog nooit heb ik Beltane zo mooi gevierd als dit jaar en voel mij zo opgenomen en gewiegd in de natuur.
Jij beschrijft dit zo prachtig, dank je wel.
Een fijn feest wens ik je, 50 jaar liefde, gelukwensen voor dat koppel. En een fijn weekend voor jou.
XXXm

Anoniem zei

Mooi zo als jij dat beschrijft.Van harte gefeliciteerd met het echt paar.En een fijne feestelijke dag.
Plaatje past er mooi bij.
Groetjes Christiene.

Morgaine zei

OT, lol, dat kan helemaal kloppen in tegengestelde kleuren, mijn tiener zou ze misschien beide nemen maar koos slechts voor de witte variant, ze heeft er maar 12 euro voor betaald in dit geval, een heropening van de Schoenenreus was de aanleiding, ze denkt er nog over na om toch ook de zwarte te halen ;-)

XXX

yvette zei

in gedachten heb ik met jou gesprongen...dus vriendschap...ik denk dat jouw echtpaar ook gesprongen heeft!
Mag ik jouw commentaar op mijn blog lenen om eronder te zetten..met jouw naam als link??

Boomfriend Ruerd zei

Ik denk aan Susan Boyle die met haar optreden in Britain's got talent de hele wereld verasste.
Lynn Mactaggart van the intention experiment had het al over the Susan Boyle effect.
Laten we hopen dat dit mensen bemoedigd om ook hun gaven met de wereld te delen.

Goddelijke groeten ut Sneek

Boomvriend Ruerd

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails