woensdag 15 april 2009

Ruimte maken met zevenblad

Ieder jaar om deze tijd speel ik hetzelfde spel, het is allang geen oorlog meer, mijn duel met zevenblad.
Het is ongelooflijk hoe snel na een paar dagen mooi weer, de groene plantjes de grond uit schieten, alles willen overwoekeren, geen ruimte laten voor de andere vaste planten.
Hoe graag ik het ze ook zou gunnen, hoe mooi de witte schermbloemen, die zo lijken op engelwortel, ook zijn, ik geef ze geen enkel plekje, hun expansiedrift kent immers geen grenzen.
Het is een spel, want hoewel ik de bovengrondse delen eruit trek, weet ik onder de aarde honderden worteldeeltjes, die weer voor nieuwe plantjes kunnen zorgen.
Als ik maar zorg, dat ik al het groene geen kans geef op te duiken, put ik de wortels langzaam uit tot groei, die hanteerbaar blijft tot het volgend voorjaar, als het spel opnieuw begint.
Ooit is zevenblad ingevoerd als eetbare plant.
In de middeleeuwen werd het gebruikt als middel tegen nierlijden, jicht en reuma.
De nieren staan ook voor angst.
Zevenblad laat oude vastgezette angsten en emoties loskomen en laat je eranders tegenaan kijken
Terwijl ik rustig blad voor blad verwijder, merk ik de ruimte, die ontstaat in de tuin, bewuster en intenser.
Net of ik tegelijkertijd ook ruimte voor mezelf creëer.
Ik maak nieuwe plannen voor de open plekken, die een voor een ontstaan.
Een jaarwiel, met veldkeien, of misschien ook een kleine vijver voor de kikkers of een waterlelie.
Het makkelijk loskomen van het blad leert, dat loslaten, zo eenvoudig is, dat het niet nodig is om vast te houden aan oude verstikkende patronen.
Dat daardoor ruimte is voor nieuwe groei.
Morgen ga ik weer verder, ik ben nog wel even bezig met het spel,
dat ik speel met zevenblad:))

12 opmerkingen:

curieuzeneuze zei

dat is een mooi spel, assayya! :-))

Morgaine zei

Een heel mooi spel is dat, ennuh altijd loslaten en de patronen doorbreken, dat maakt het spannender allemaal ;-)

XXX

kruidje zei

En toch kom je dit blad tegen omdat het iets met je doet!!
Ook het uitrukken kan een energie zijn die er voor zorgt dat je er mee in verbinding stelt.
De bindweefsel wordt krachtiger als je het gebruikt.. ook iets wat jij gebruiken kan. En het doet iets met darmen.. de witte bloemetjes vind ik prachtig

Anwarünya zei

@ niet het bindweefsel of de darmen.
wel de soepelheid, het smeren van mijn gewrichten.
zo ervaart iedereen kruiden weer anders en op de wijze die hij dat zelf nodig heeft

Anoniem zei

Ha Assayya,
Ook wij zij hier flink in de weer geweest met het onkruid.Gisteravond
na een hevig onweers bui en hagel planten die hun kop net boven de grond uit hadden al weer gesneuveld.Er hangt alweer een nieuwe bui klaar.
Ik zit in het zuiden van het land.
Groetjes Christiene.

Anoniem zei

Ook ik speel elk jaar weer dit spel, maar verliezen doe ik ook elk jaar weer,en bloemetjes zijn er zo nu en dan , jammer anders liet ik er wel wat staan , ik houd van die kleine tere bloemetjes.
Lieve Groet Annie

ML zei

Wat een leuk en interessant logje...
Geweldig...jouw passie en liefde voor de natuur.


Fijn weekend meis!

Martine zei

Een mooi voorjaarsspel dat je daar speelt met jezelf en het zevenblad.
XXXm

amy zei

ik deelm je spel
welk deel kun je eten?
liefs

Anwarünya zei

@zevenlad kun je stoven, net als andijvie of spinazie.
je kunt het ook fijngesneden door de sla doen, het heeft een hoog vit C. provitamineA, kiezelzuur,magnesium,calcium en kalium.

Boomfriend Ruerd zei

Ah als de angst je in zijn zak heeft worden deuren gesloten die ergens een uitweg bieden.
Deuren die opengaan als je de liefde hooghoud.
Ken iemand met straatvrees die daar ziek zwak en misselijk van wordt vandaar.

Droomgroetjes ut Sneek

Boomvriend Ruerd

Marlou zei

De strijd tegen het zevenblad?
Toen ik dat las dacht ik: "Je hoeft het alleen maar te plukken!"
That's all.
Ik heb nu bijna niets meer te plukken...

Recept voor 7-bladsoep voor 2 personen: pluk 50 blaadjes en knip die fijn boven een halve liter bouillon.
5 minuten koken en dan de staafmixer er op zetten om het geheel verfijnder te maken.

Kluts dan een ei. bak het mooi geel aan beide kanten en snijd het in hele dunnen sliertjes en leg het op de soep.

Een hele mooie combinatie: dat diepe groen en dat frisse geel.
En...
erg lekker en gezond!

groet van Marlou

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails