dinsdag 31 maart 2009

Wat is vergeving??

Over vergeven en vergeving bestaan, ontdekte ik, verschillende gedachten.
Daarom mijn eigen visie hierover.
Zodat zonder zogenaamd oor- of veroordeel, dit ook weer uit de wereld is.
Vergeving is iets wat je voor jezelf doet, is loslaten, niet meer leven met pijn, woede of wrok.
We worden allen geboren met behalve al onze talenten en eigenschappen, een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en de mogelijkheid om boos te worden als dat gevoel wordt aangetast.
Vaak gebeurd dat bewust of onbewust al in onze kindheid.
Vooral als dat gebeurt door mensen, die heel dicht bij ons staan, waar wij geconditioneerd niet boos op “mogen” worden, wordt dat gevoel, die pijn, weggedrukt, bevroren.
Dat leidt tot tijdelijke gevoelloosheid, maar iedere keer als je je gevoel weer aan gaat spreken, gaat daar die ondragelijke pijn doorheen, als van een ledemaat dat tijdelijk afgestorven, afgebonden is geweest.
Wegdrukken helpt dus niet.
Aan ons gevoel van rechtvaardigheid kan alleen recht worden gedaan, als degene, de “dader” verantwoording neemt voor hetgeen hij jou heeft aangedaan.
En wat dan als zo’n persoon totaal zijn handen in onschuld wast, alles wegbagatelliseerd of wegvlucht in uitvluchten van tijd en omstandigheden en dan iedere keer weer in dezelfde “fout” vervalt.
Het is jouw pijn, jouw woede, jouw wrok, jouw leven.
Laat dan los, vergeven is wegzenden, al dat verdriet, dat jou van jezelf af doet raken.
Vergeven is niet:
dat je het gedrag van de ander goedpraat.
dat je de hele situatie maar moet vergeten.
dat je de ander niet mag vertellen dat je boos bent en pijn hebt.
dat jouw gevoel niet belangrijk is.
dat je geen pijn meer hebt.
dat je toestemming geeft om over je heen te laten lopen.
dat je contact moet houden met die persoon.
Vergeven is ook niet iets, wat je daadwerkelijk aan de persoon zelf hoeft te doen.
Het gaat om jou, als jij de woede uit jezelf losgelaten hebt, doet die ander er niet meer toe.
Speelt hij zelfs misschien geen rol meer in je leven
Het is niet meer hoeven omkijken in wrok, accepteren, dat je het verleden niet kunt veranderen, maar wel verder kunt gaan met je leven.
Zelf daarmee de ruimte creërend voor meer positieve dingen in je leven:))

13 opmerkingen:

Martine zei

Je hebt het hiermee heel mooi uitgelegd.
XXXm

Morgaine zei

Echt wel zo waar als een koe, maar ik mis één ding, jij leeft je leven door, maar anderen blijven je volgen, terwijl jij allang vergeven hebt, losgelaten hebt, zelfs je vijanden lief hebt, want ook dat is vergeving.

Dan word het jaloezie (van de ander) en moet je ook gewoon doorleven? Zomaar een gedachte.

XXX

curieuzeneuze zei

vergeven doe je niet voor de ander, maar voor jezelf.

want het is zoals jij zegt, assayya, het verleden kun je niet veranderen, maar je toekomst ziet er zoveel mooier uit als je kunt vergeven.

klaproos zei

da's mooi gesproken,
ik heb een ernstige aanvaring met m'n ex schoonmoeder gehad en wenste het mens naar de andere kant van de wereld,

nu denk ik niet meer aan haar en heb dat stuk losgelaten,
laat haar maar denken wat ze gedaan heeft,


mooi log.

xxx
klaproos

kruidje zei

Hele wijze woorden en ik weet dat het allereerst wat je kan doen is het vergeven van je zelf..
Dan is het weer belangrijk om je eigen leven in handen te nemen

MariecusBruyn zei

hey dank je wel, Assaya! Na het lezen van jouw reactie stond ik recht en wandelde rechtstreeks naar een tas die ik niet veel gebruik en huppekee! daar was mijn fototoestel :)

Anoniem zei

Ha Assayya,
Al is het soms moeilijk los te laten.En als je er goed over na denkt word je leven lichter.
Christiene.

jet zei

Mooi geschreven Assayya.

Liefs Jet.

colourfullflowergirl zei

Vergeven is één ding, maar vergeten kost meer tijd. Ik weet het uit ervaring. Al doe je je best te vergeten..soms, heel soms nog, op onverwachtte momenten kom je er achter dat er heel diep van binnen toch nog een laadje zit met oud zeer...

MariecusBruyn zei

Heb je dit hier speciaal voor mij neergepend? je moest eens weten hoe dit mij op dit eigenste moment bezighoudt.
Opruimen en loslaten van negatieve emoties, ervaringen, herinneringen, om plaats te maken voor de positieve...
Ik wens je veel succes!
En ook veel plezier met je tekendoos ;)

Morgaine zei

Wat betreft je antwoord, zo doe ik het dan ook. Ook dat loslaten, hun probleem ;-)

XXX

griet zei

ja lief zo is het en het werkt echt .is net als de curus in wonderen wat je schrijft . en ik merk sinds ik daar op zit ik veel sneller relativeer en vergeef .
het is die ander zijn of haar weg en ik heb de mijne .en natuurlijk komt het soms weer effe omhoog ,maar dat is normaal we zijn niet heilig hihi ,maar het heeft alles met loslaten te maken en vooral het oordeel over alles .
xxxxxxknuffffffffie van mij xxxxx

will-Art zei

Met een paar jaar vertraging gelezen op Spijkerbed en toch nog actueel.

Je hebt dat heel mooi en wijs verwoord. Dank daarvoor!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails