dinsdag 10 maart 2009

Met de krokus in het licht


Vandaag, vanmiddag zal de zon waarschijnlijk schijnen en zullen de krokussen die nu klein en onaanzienlijk als dichtgevouwen parapluutjes in de tuin staan, zich open vouwen.
Het ontroert me iedere keer weer, zo kwetsbaar en tegelijkertijd zo open naar het zonlicht toe.
Zo vol vertrouwen.
Is dat, wat de paarse krokus ons komt leren.
De overgave, de acceptatie van alle dingen die op ons pad komen.
Het spirituele blauwpaars dat de bovenste twee chakra’s bereikt, inzicht en verbondenheid, het weten.
En de stampers en meeldraden van geel voor balans en oranje voor bevrijding, het loslaten van te heftige emoties.
Bij de bloesemremedie is helpt de paarse krokus je inzicht te verkrijgen in het hoe en waarom van ondragelijke dingen bv verlies door dood, een ernstige ziekte, een onnodig lijkend lijden.
Bij de crocus zijn alle delen giftig, zelf van de saffraan, de meeldraden van de Crocus Sativa(de herfstbloeiende wilde krokus) moet je niet te veel nemen, want dan zullen je nieren lelijk gaan opspelen.
Saffraan werd in de oudheid al ingezet voor vrouwen.
Het is een afrodisiacum, men bracht er de menstruatie mee opgang en in de middeleeuwen werd saffraan gebruikt om abortus mee te plegen.
Toen Boeddha stierf verfden de monniken hun gewaden met saffraan en verfden hun lichaam ermee om op de gouden beelden van hun leermeester te lijken.
Saffraan , maar ook de krous in de tuin zelf geeft rust en vreugdevolle verwachting naar de zon, die steeds krachtiger zal gaan schijnen:))

*****

2 opmerkingen:

Boomvriend Ruerd zei

He die anwarunya leuke wedergeboorte, leuke site en assaya dan.? En de witte crocus dan vindt ik ook mooi.
Zal blij zijn als ik mijn minilaptop vervangen heb door mijn nieuwe laptop dan kan ik echt thuiswerken want dit toetst niet zo fijn.

Dankgroetjes ut Sneek

Boomvriendje

ria zei

Mijn eerste bezoekje hier voelt fijn aan.
Benieuwd als ik ben, keer ik zeker weer.
Dank voor uw bezoek aan mijn blog.

Hoera, het is lente!
ria

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails