zaterdag 14 maart 2009

De zoete troost van tamme kastanje

Van de grote hoeveelheid tamme kastanjes, die we in het najaar verzameld hadden, was nog een half kratje over, dat in de beschutting van de schuur, waar ze stonden, iets vochtig, maar vorstvrij, gezorgd heeft, dat een deel is gaan kiemen.
Een ministammetje en een dicht fijn wortelstels is uit elke kastanje gegroeid.
Een zak tuinaarde, heel veel potjes, mijn lief op zijn knieën een ochtend druk bezig.
Nu staan heel veel miniboompjes klaar om teruggeplant te worden in de natuur.
Onbewuste troostpunten voor mensen, die voorbij gaan.

Kastanjes hebben hun positieve werking op allerlei gebeurtenissen.
Waar de witte kastanje je minder laat piekeren, de rode kastanje de overbezorgdheid doet verdwijnen, de kastanje knop je lering laat trekken van je fouten , verzacht de zoete tamme kastanje de verdrietige dingen in het leven.
We hebben er tenslotte allemaal mee te maken: liefdesverdriet, een scheiding, een goede vriend of (school)vriendin die plotseling verhuist, ziekte, de dood van een dierbare of huisdier. Tamme kastanje lost het verdriet niet zomaar op, maar laat je er op een andere manier naar kijken, waar door het scherpe, dat wat zo’n pijn doet, milder wordt:))

11 opmerkingen:

klaproos zei

dan zou ik graag een kastanje in mijn tuin willen hebben,
maar aangzeien die te klein is, kan ik beter aan zak gaan kopen :-)
dank je wel voor deze wijsheid,

xxx
klaproos

colourfullflowergirl zei

Wat een mooi verhaal heb je hiernaast staan over het elfenrijk....heerlijk om bij weg te dromen! Liefs Colourfullflowergirl

Boomvriend Ruerd zei

Mooi kom ze zelf ook tegen op het landgoed Wilhelminaoord in Sint Nicolaasga. Draag ook een kastanje in mijn zak dan krijg je geen reuma zegt men.

Dankgroetjes ut Sneek

Boomvriend Ruerd

colourfullflowergirl zei

Mag ik je linken op mijn blog??
Groetjes Colourfullflowergirl

curieuzeneuze zei

ze zijn niet alleen mooi en lekker, maar bieden nog troost, ook?

wonderlijk ..

Morgaine zei

Kastanjes, ze blijven mooi en mysterieus, en ergens raken ze ook verzadigd in hun werk, ik heb gisteren toevallig wat kastanjes die klaar waren met mij opnieuw aan de natuur gegeven, verder ben ik ook heerlijk aan het ruimen en loslaten wat niet meer bij mij hoort, heerlijk gevoel is het niet?

XXX

Martine zei

Tis dat ik maar zo'n klein tuintje heb maar anders..........................
XXXm

Christiene zei

Een leuk elfen verhaal

groetjes Christiene.

Annie zei

Nu die rode kastanje kan ik wel gebruiken .
Overbezorgd was ik als moeder, en nu als grootmoeder.
Toevallig staat het in mijn vervolg , op twee rozen .
Ik weet nu dat het ergens uit een ander leven bij mij vandaan komt, maar ja laat dat maar eens los .

Net als die ouders in Frankrijk, in Disny land, hun dochtertje liep met een man meeliep die haar wenkte , die moeder moest haar los rukken , dan heb ik het niet meer , en waarschuw mijn dochter .

Oeps hoe kom ik er van af , misschien begrijp je het als je mijn verhaal leest .
Liefs en een fijne dag Annie.

amy zei

ja samen met een dierbare vriendin kastanjes gepoft
het blijft een geweldige ervaring
ik zal ze volgende keer ook maar niet allemaal op eten
plant ik ook wat boompjes!

jeer zei

Anwarünya,

Ook ik heb de afgelopen herfst tamme kastanjes geraapt, het waren er deze keer volgens mij heel veel en lekker groot.
Ik had ook nog een bodempje in de garage staan, maar bij mij hebben de muizen ze allemaal opgepeuzeld.
Ik heb ook een paardekastanje in mijn tuin gehad, maar die werd na een aantal jaren enorm groot en nu heb ik er nog een jonkie van staan, die ik ieder jaar stevig terug snoei, dat geeft geen vruchten, maar wel mooie takken en blad en een nestplaats voor de merel afgelopen jaar.
Mooie uitleg over de kastanjes hierboven.
Bedankt voor je bezoekje aan mijn weblog en laat de lieveheersbeestjes nog maar even onder het blad zitten.

groetjes,

jeer

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails